
Katamaran z napędem elektrycznym zbierze odpady pływające w portach, marinach, drogach wodnych i innych wodach zamkniętych. Statek do usuwania zanieczyszczeń z wód śródlądowych i przybrzeżnych zaprojektowali naukowcy Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technicznego i konstruktorzy ze świnoujskiej stoczni Alumare.
Jednostka może zebrać na raz 2 tony zanieczyszczeń płynnych lub 800 kg stałych. Statek wyposażony jest w mechanizm do zbierania odpadów, ale też ich przechowywania i usuwania z pokładu do obszaru składowania - na lądzie lub np. statku czy barce. Mechanizm podnoszenia odpadów z powierzchni (lub tuż spod niej) działa podobnie do koparki – na siłowniki.

Kadłub tworzy para pontonów połączonych platformą. Kadłub i nadbudówka zostały wykonane są z aluminium. Statek osiąga prędkość kilku węzłów. Badacze Wydziału Techniki Morskiej i Transportu pod kierownictwem dziekana profesora Macieja Taczały pracowali nad prototypem przez ponad 2 lata. Testy stateczności na wodzie rozpoczęły się we wrześniu 2023 roku.
Nauka w Polsce
kol/ agt/
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.