Politechnika Śląska będzie szkoliła mechaników lotniczych kolejnej kategorii

Fot. Adobe Stock
Fot. Adobe Stock

Politechnika Śląska uzyskała uprawnienia do szkolenia mechaników lotniczych kolejnej kategorii B3: samoloty tłokowe z niehermetyczną kabiną, o dopuszczalnej masie startowej do dwóch ton – podała we wtorek uczelnia.

Będzie to już czwarta kategoria, w jakiej kształceni są studenci na kierunku transport - specjalność mechanika i eksploatacja lotnicza

Jak zaznaczył, cytowany w komunikacie uczelni, prof. PŚ Jarosław Kozuba, dyrektor prowadzonego przez nią Centrum Kształcenia Kadr Lotnictwa Cywilnego Europy Środkowo-Wschodniej, całość szkolenia będzie realizowana w oparciu o instruktorów i bazę szkoleniową tej jednostki na lotnisku Gliwice.

„W bieżącym roku akademickim zamierzamy przeprowadzić rekrutację i rozpocząć szkolenie w odniesieniu do 30 studentów kierunku inżynieria lotnicza i kosmiczna - po drugim semestrze studiów I-go stopnia” – uściślił prof. Kozuba.

Szkolenie w kategorii B3 obejmuje przygotowanie teoretyczne i praktyczne w ilości 1 tys. godzin zegarowych. Szkolenie mechaników lotniczych realizowane jest nieodpłatnie w ramach dotacji Ministra Infrastruktury, otrzymywanej corocznie na szkolenie personelu lotniczego i utrzymanie ośrodków szkolenia lotniczego Politechniki Śląskiej.

Poza kategorią B3 uczelnia realizuje już szkolenie do poziomu licencji mechanika lotniczego kategorii B1.1 - samoloty z silnikami turbinowymi, B1.2 - samoloty z silnikami tłokowymi oraz B1.3 - śmigłowce z silnikami turbinowymi.

Jesienią ub. roku na gliwickim lotnisku oddano dwa całoroczne hangary Politechniki Śląskiej o powierzchni ponad 1 tys. m kw., które pozwoliły zcentralizować działalność szkoleniową i administracyjną uczelnianych ośrodków lotniczych. Dotychczas Politechnika Śląska korzystała m.in. z obiektów należących do Aeroklubu Gliwickiego i innych jednostek organizacyjnych uczelni na terenie Gliwic.

W jednym z nowych hangarów przechowywane są samoloty, w drugim jest warsztat dla mechaników. Wraz z nimi powstał budynek administracyjno-szkoleniowy. W nowych obiektach są realizowane zajęcia teoretyczne, warsztaty i przedsięwzięcia związane z przygotowaniem do praktycznego szkolenia pilotów i mechaników lotniczych - przez cały rok. Wcześniej działalność ta od później jesieni do wczesnej wiosny była ograniczona.

Nowe hangary to kolejna inicjatywa wokół gliwickiego lotniska, w ostatnich latach modernizowanego i rozbudowywanego. Odnowioną płytę lotniska, m.in. z nową, utwardzoną drogą startową o długości 920 m, oddano do użytku w grudniu 2020 r. Obiekt, wcześniej mający charakter sportowy, umożliwia odtąd obsługę lotów biznesowych, sportowych i tzw. małego ruchu cargo.

Obok utwardzonej, oświetlonej drogi startowej, którą można wydłużyć do 1,3 km, drogi kołowania i płyty postojowej, powstały parkingi i drogi dojazdowe. Lotnisko po modernizacji zyskało status lotniska publicznego niepodlegającego certyfikacji, co oznacza, że może służyć do całorocznych lotów dyspozycyjnych i szkolenia lotniczego. To przyciąga do Gliwic kolejnych inwestorów i podmioty związane z branżą lotniczą.

Właścicielem połowy gliwickiego lotniska i zarządcą całości jest należący do Gliwic i innych okolicznych samorządów Górnośląski Akcelerator Przedsiębiorczości Rynkowej (GAPR), który z myślą o rozwoju branży lotniczej m.in. zagospodarowuje i sprzedaje działki inwestycyjne; pracuje też nad uruchomieniem wytwórni lekkich samolotów szkoleniowych i dyspozycyjnych.

Właściciel drugiej części gliwickiego lotniska, Aeroklub Gliwicki, współpracuje w zakresie edukacji lotniczej z politechnicznym Centrum Kształcenia Kadr Lotnictwa Cywilnego Europy Środkowo-Wschodniej i z miejscowym Zespołem Szkół Samochodowych. Przy lotnisku działa m.in. Akademicki Ośrodek Szkolenia Lotniczego Politechniki Śląskiej (ATO), oferujący szkolenie lotnicze w zakresie licencji ATPL(A).

Lotnisko w Gliwicach ma ponad 100 lat - zaczęło działać w 1916 r. Ówczesne niemieckie władze widziały jego rolę jako głównego portu lotniczego Górnego Śląska. Od 1925 r. działała na nim stacja meteo, na wyposażeniu był też samolot meteorologiczny. W 1927 r. uruchomiono regularne loty do Wiednia, Warszawy, Gdańska i Lipska.(PAP)

mtb/ pad/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • Fot. Adobe Stock

    Ekspert: Polski teleskop poleci w przyszłym roku na orbitę Księżyca

  • Na zdj. od lewej: mgr inż. Stefania Wolff (WFTiMS PG i IMP PAN), mgr Angelika Łepek (WFTiMS PG), prof. Jacek Ryl (WFTiMS PG), dr hab. inż. Katarzyna Siuzdak, prof. IMP PAN (IMP PAN), dr inż. Wiktoria Lipińska (IMP PAN, absolwentka PG), dr hab. inż. Andrzej Nowak, prof. PG (WChem PG). Fot. Krzysztof Mystkowski / Politechnika Gdańska

    Naukowcy z Politechniki Gdańskiej zamienili kapustę pekińską w materiał do sensorów

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera