Uczelnie i instytucje

100 mln zł z Funduszy Europejskich na nowoczesną administrację uczelni

Fot. Adobe Stock
Fot. Adobe Stock

Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) ogłasza konkurs, który ma wesprzeć szkoły wyższe w podnoszeniu kompetencji kadry kierowniczej i administracyjnej. Do podziału jest prawie 100 mln zł. Uczelnie mogą składać wnioski od 5 maja do 11 lipca.

97 mln zł z programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego (FERS) zostanie przeznaczone na doskonalenie kompetencji lub kwalifikacji kadry kierowniczej i administracyjnej uczelni – czytamy w komunikacie nadesłanym PAP w poniedziałek. Jak piszą autorzy dokumentu, główną ideą konkursu jest dostosowanie umiejętności pracowników, którzy odpowiadają za sprawne funkcjonowanie szkół wyższych, do wymogów nowoczesnej gospodarki oraz zielonej i cyfrowej transformacji.

„Modernizacja w tym zakresie to jeden z koniecznych warunków dostosowania szkolnictwa wyższego do wyzwań XXI wieku. W naszym konkursie dofinansowanie mogą otrzymać projekty, w których wnioskodawca skupi się na działaniach podnoszących kompetencje i kwalifikacje kadry kierowniczej lub kadry zaangażowanej w procesy administrowania uczelnią” – powiedział cytowany w komunikacie dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju prof. dr hab. inż. Jerzy Małachowski.

Dodał, że aby uczelnia działała jak szwajcarski zegarek i kształciła kadry dla nowoczesnej gospodarki, potrzebuje dobrze przygotowanych ludzi, którzy będą sprawnie nią kierować i wspierać jej rozwój na wielu polach.

„Począwszy od rektorów i prorektorów, poprzez dziekanów, po sekretariaty i biura administracyjne – każdy w tym łańcuchu ma do odegrania swoją rolę. Każdy też musi nauczyć się współpracy i w zależności od swoich zadań, posiąść wiele innych umiejętności, np. z zakresu posługiwania się nowoczesnymi technologiami, w tym systemami rekrutacji, a także planowania, budżetowania i nadzoru nad finansami. Przydatna jest także znajomość języków obcych, tak istotna z perspektywy współpracy międzynarodowej. Uczelnie powinny być również forpocztą dbania o środowisko, stąd pracownicy potrzebują umiejętności planowania, wdrażania i nadzorowania procesów, które ograniczą zużycie energii czy zwiększą recykling” – ocenił prof. Małachowski.

Projekty, o których dofinansowanie mogą starać się uczelnie, muszą prowadzić do uzyskania lub podniesienia konkretnych kompetencji kadry kierowniczej: zarządczych, cyfrowych i na rzecz zielonej transformacji. Jak zaznacza NCBR, szkoły wyższe mogą też zaplanować działania podnoszące m.in. kompetencje lub kwalifikacje analityczne, merytoryczne i językowe pracowników.

Maksymalna wartość projektu wynosi 3 mln zł, a wkład własny uczelni to co najmniej 3 proc. NCBR dopuszcza realizację projektu w partnerstwie, na przykład z inną szkołą wyższą.

Uczelnie powinny składać wnioski o dofinansowanie drogą elektroniczną, za pośrednictwem systemu SOWA EFS, od 5 maja do 11 lipca.

Szczegółowe informacje o konkursie na stronie internetowej. 

NCBR zostało powołane w 2007 r. do realizacji zadań z zakresu polityki naukowej, naukowo-technicznej i innowacyjnej państwa. Ma wspierać polskie jednostki naukowe i przedsiębiorstwa w tworzeniu i wdrażaniu wyników badań. Centrum pełni także rolę instytucji pośredniczącej w programach Unii Europejskiej.(PAP)

abu/ bar/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera