Uczelnie i instytucje

Ekspert: następca "Daru Młodzieży" będzie mógł brać udział w wyprawach badawczych

Fot. Adobe Stock
Fot. Adobe Stock

Dyrektor Działu Armatorskiego Uniwersytet Morskiego w Gdyni, Dariusz Jellonek powiedział, że nowa jednostka, która ma zastąpić "Dar Młodzieży", zapewni ciągłość praktyk morskich dla studentów i młodzieży, a niewykluczone, że żaglowiec będzie brał także udział w wyprawach badawczych.

Rada Ministrów podjęła decyzję o budowie dwóch nowych statków dla polskich uczelni morskich. Program pn. „Budowa statków dla uczelni morskich w latach 2025–2029” przewiduje powstanie dwóch nowoczesnych jednostek. Pierwszą z nich jest trzymasztowy żaglowiec szkolny dla Uniwersytetu Morskiego w Gdyni (koszt 350 mln zł, lata realizacji 2025–2028). Drugi to statek szkolno-badawczy dla Politechniki Morskiej w Szczecinie (koszt 625 mln zł, lata realizacji 2026–2029).

Dyrektor Działu Armatorskiego UMG powiedział PAP, że bez decyzji rządu o przyznaniu środków na budowę nowego statku inwestycja ta nie byłaby możliwa. – Uczelnia nie dysponuje tego typu budżetem, dlatego bardzo cieszymy się z podjętej uchwały – stwierdził.

– Nowy żaglowiec będzie mógł być wykorzystywany przez większość miesięcy w roku (mniej czasu na remonty), co spowoduje, że będziemy mogli obsłużyć więcej młodzieży – dodał Dariusz Jellonek.

Podkreślił, że nowa jednostka w przyszłości zapewni ciągłość praktyk morskich dla studentów Uniwersytetu Morskiego w Gdyni oraz młodzieży z ponadpodstawowych szkół morskich z całej Polski. Będzie to przede wszystkim statek szkoleniowy.

– Wysłużony żaglowiec „Dar Młodzieży” nie gwarantowałby tej ciągłości – ocenił.

Zaznaczył przy tym, że nie jest wykluczone, by nowa jednostka w przyszłości służyła jako środek transportu dla naukowców w podróżach morskich, w rejony, które nie były dotychczas dostępne, m.in. na północne drogi morskie.

Jellonek na pytanie, czy przewidziane są dodatkowe źródła finansowania utrzymania i eksploatacji nowego statku, odpowiedział, że prawdopodobnie będzie to wyglądało tak, jak w przypadku poprzednika, gdzie większość była finansowana ze źródeł Uniwersytetu Morskiego w Gdyni. Uczelnia podała, że następca „Daru Młodzieży” umożliwi jednoczesne szkolenie praktyczne 120 kadetów. Statek będzie wyposażony w najnowsze technologie, spełniając przy tym międzynarodowe standardy bezpieczeństwa.

Studenci w ramach wymaganych Konwencją STCW praktyk w czasie rejsu szkoleniowego na nowym statku szkolnym uczelni przechodzić będą tradycyjny trening praktyczny na morzu.

Rada Ministrów pod koniec września przyjęła uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą „Budowa statków dla uczelni morskich w latach 2025–2029”, przedłożoną przez ministra infrastruktury.

Celem programu jest zaprojektowanie, budowa i wyposażenie statku szkolnego (żaglowca) dla Uniwersytetu Morskiego w Gdyni oraz statku szkolno-badawczego dla Politechniki Morskiej w Szczecinie. Realizacja projektu ma podnieść poziom kształcenia kadr i wpłynąć na rozwój badań morskich w Polsce. Rząd przeznaczy na program prawie 1 mld zł do 2029 roku.

KPRM podała, że obecna infrastruktura szkoleniowa i badawcza uczelni morskich wymaga unowocześnienia. Najważniejsze jednostki pływające mają nawet 45 lat. Statki „Nawigator XXI” (Politechniki Morskiej w Szczecinie) i „Dar Młodzieży” (Uniwersytetu Morskiego w Gdyni) są wyeksploatowane i nie spełniają już aktualnych standardów, które obowiązują dla tego typu jednostek.

„Dar Młodzieży” to trzymasztowa fregata, żaglowiec szkolny Uniwersytetu Morskiego w Gdyni, który kontynuuje tradycję dwóch poprzedników – „Lwowa” – żaglowca lat pionierskich, kiedy to jeszcze Tczew był siedzibą Szkoły Morskiej, oraz „Daru Pomorza” – „białej fregaty”, służącej szkoleniu kadr morskich dla biało-czerwonej bandery w latach 1930–1982.

Jest on równocześnie pierwszym żaglowcem zbudowanym w polskiej stoczni, według oryginalnego polskiego projektu, od podstaw jako żaglowa jednostka szkolna.

Kadłub fregaty został zwodowany w Stoczni Gdańskiej 12 listopada 1981 roku. Po próbach morskich 4 lipca 1982 roku na „Darze Młodzieży” podniesiono biało-czerwoną banderę. Matką chrzestną została żona komendanta „Daru Pomorza”, kpt. ż.w. Kazimierza Jurkiewicza – Helena Jurkiewicz. 10 lipca 1982 roku „Dar Młodzieży” wypłynął w dziewiczy rejs pod dowództwem kpt. Tadeusza Olechnowicza.

Fregata ma 2,9 tys. ton wyporności; jej długość po pokładzie – 94,2 m, a z bukszprytem – 108,815 m; szerokość – 14 m; zanurzenie – 6,6 m. Wysokość maksymalna wynosi 5,1 m, a powierzchnia żagli – 3 015 m kw.(PAP)

Nauka w Polsce

pm/ bar/ lm/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera