W obliczu rosnących zagrożeń w sieci nauka i służby łączą siły. Uniwersytet Śląski i Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości podpisały we wtorek porozumienie o współpracy w zakresie edukacji, badań i profilaktyki, by wzmocnić bezpieczeństwo cyfrowe w Polsce.
Wspólne działania mają obejmować przede wszystkim edukację studentów i pracowników uczelni, w tym prowadzenie modułów z zakresu cyberbezpieczeństwa przez funkcjonariuszy CBZC.
– Prewencja jest kluczowa. Dla wszystkich studentów przygotowaliśmy moduły związane z bezpieczeństwem i cyberbezpieczeństwem. – powiedział rektor uczelni prof. Ryszard Koziołek.
Na współpracy skorzystają w szczególności studenci kierunków społecznych, technicznych i informatycznych, m.in. nowo utworzonego kierunku „Big Data”.
Zastępca komendanta CBZC insp. Michał Pudło przypomniał, że Biuro powstało w 2022 roku i odpowiada za walkę z cyberprzestępczością w całym kraju.
– Naszym zadaniem jest nie tylko zwalczanie, ale i zapobieganie przestępstwom w sieci. Działamy centralnie, ale w każdym województwie funkcjonuje nasz zarząd. W Katowicach znajduje się największy w Polsce – podkreślił insp. Pudło.
Jak wskazał, jednym z najczęstszych zagrożeń są oszustwa internetowe, których w ubiegłym roku zarejestrowano ok. 80 tysięcy. Coraz częściej ofiarami padają seniorzy oraz duże podmioty gospodarcze, w tym szpitale i firmy, które stają się celem ataków typu ransomware.
– Cyberprzestępczość nie zna granic, dlatego kluczowa jest współpraca międzynarodowa. Pokazujemy, że w internecie nikt nie jest naprawdę anonimowy. Naszą największą wartością są dobrze wyszkoleni funkcjonariusze – zaznaczył.
Szczególnym tematem rozmów była rola sztucznej inteligencji, która – jak zgodnie ocenili przedstawiciele obu instytucji – stała się zarówno narzędziem rozwoju, jak i potencjalnym źródłem nadużyć.
– AI może być narzędziem dobra, ale coraz częściej wykorzystywana jest do manipulacji. Najczęściej spotykamy się z wykorzystywaniem sztucznej inteligencji do nawiązywania kontaktu z potencjalną ofiarą, wykorzystania jej niewiedzy, a w efekcie wyrządzenia szkody lub spowodowania straty majątkowej — czyli popełnienia przestępstwa – zauważył insp. Pudło.
Rektor Koziołek zwrócił uwagę, że uczelnie muszą nauczyć się funkcjonować w nowej rzeczywistości akademickiej, w której generatywna AI stawia pytania o uczciwość naukową.
- Skuteczność, złożoność, efektywność tych algorytmów stawia pod znakiem zapytania uczciwość realizowania swoich obowiązków dydaktycznych przez studentów, ale także konieczność weryfikowania prac naukowców - podkreślił rektor.
Prof. Koziołek zaznaczył jednak, że uczelnia nie może traktować sztucznej inteligencji jako wroga.
– Przeciwnie, one dają nam nowe zupełnie niezwykłe możliwości, ale trzeba oznaczyć miejsce, w których zaczęła się praca maszyny - wyjaśnił rektor. - Sztuczna inteligencja nie może zastąpić refleksji, ale może ją wspierać. Tak jak kalkulator nie zlikwidował nauki tabliczki mnożenia, tak AI nie znosi sensu pisania prac dyplomowych – dodał.
Władze uczelni wskazały, że od czasu rosyjskiej agresji na Ukrainę Polska funkcjonuje w nowym środowisku zagrożeń, w którym działania cyfrowe stały się narzędziem presji i destabilizacji.
– Żyjemy w bliskim, wrogim sąsiedztwie państwa, które używa przestrzeni cyfrowej do działań wrogich wobec nas. Uczelnie publiczne, z natury otwarte i nastawione na wymianę wiedzy, są w tej sytuacji szczególnie narażone. Z jednej strony dane naukowe powinny być dostępne, a z drugiej stajemy się łatwym celem dla ataków. Sami sobie z tym nie poradzimy, dlatego potrzebujemy wsparcia profesjonalistów – zaznaczył profesor.
Porozumienie pomiędzy Uniwersytetem Śląskim a CBZC ma charakter strategiczny i długofalowy. Zakłada współpracę w zakresie szkoleń, badań naukowych, działań profilaktycznych oraz wymiany wiedzy między funkcjonariuszami a środowiskiem akademickim.(PAP)
jms/ agt/
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.