Dlaczego "pasujemy" do naszej pracy - zbada doktorantka SWPS

Fot. Fotolia
Fot. Fotolia

Co sprawia, że niektórzy „męczą się”, wykonując obowiązki zawodowe, a inni w pracy czują się jak ryba w wodzie? Od czego zależy satysfakcja i efektywność pracowników? Zbada to Agata Jastrzębowska ze SWPS w ramach swojej pracy doktorskiej. W internetowej ankiecie można wziąć udział do końca sierpnia.

Doktorantka ze Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej buduje właśnie model dopasowania kompetencji zawodowych. Do udziału w badaniu dostępnym na stronie: www.surveymonkey.com/s/kompetencje_w_pracy, zaprasza osoby z wyższym wykształceniem i aktywne zawodowo. Do końca sierpnia chce przepytać 500 osób.

Doktorantka SWPS chce zbadać w jaki sposób dopasowanie kompetencyjne człowieka do pełnionego przez niego stanowiska wpływa na zadowolenie z pracy i życia? Jakie czynniki mogą wpływać na tę zależność?

„Z jednej strony możemy nie posiadać kompetencji, które są od nas wymagane w pracy na danym stanowisku. Z drugiej strony, możemy mieć kompetencje, które nie są od nas wymagane w naszej pracy. Zakładam, że obie te sytuacje mogą mieć wpływ na poziom naszej satysfakcji z pracy, a tym samym efektywności zawodowej” – tłumaczy Agata Jastrzębowska.

Celem pracy jest zbudowanie i sprawdzenie modelu niedopasowania kompetencyjnego, opartego na: kompetencjach specjalistycznych jak znajomość internetu czy kreatywność, umiejętnościach społecznych i interpersonalnych, czyli komunikatywności czy umiejętności pracy w grupie, a także na zadowoleniu z warunków pracy czy dopasowaniu ogólnych wartości firmy i pracownika.

Pomysł na badanie powstał na bazie obserwacji osób, które realizują się w swojej pracy i odczuwają satysfakcję albo widocznie „męczą się”, nie będąc efektywnymi. „Od czego zależy taki stan? Od pieniędzy, warunków pracy, treści pracy, a może od dopasowania kompetencji, tych posiadanych przez pracownika, do tych wymaganych przez pracodawcę?” - pyta autorka badania.

PAP - Nauka w Polsce

ekr/ krf/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • Fot. Adobe Stock

    Raport NASK: Co czwarty nastolatek ogląda patostreamy

  • Fot. Adobe Stock

    Badania nad pamięcią: skuteczniej uczymy się, kiedy wymaga to od nas wysiłku

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera