Uczelnie i instytucje

Prof. Kleiber: Ranking Studiów Inżynierskich zaczyna dyskusję o ocenie tego typu studiów

Chcemy otworzyć dyskusję na temat tego, jak tworzyć rankingi studiów inżynierskich - powiedział w środę prof. Michał Kleiber podczas gali finałowej pierwszej edycji Rankingu Studiów Inżynierskich. Były prezes PAN jest przewodniczącym kapituły Rankingu.

W środę Fundacja Edukacyjna Perspektywy zaprezentowała wyniki pierwszej edycji Rankingu Studiów Inżynierskich. W zestawieniu najlepiej wypadły: Politechnika Warszawska, Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie i Politechnika Wrocławska.

"Dzisiejszy ranking jest w naszej intencji otwarciem dyskusji, jak taki ranking tworzyć" - powiedział prof. Michał Kleiber podczas gali finałowej Rankingu Studiów Inżynierskich, wzywając środowisko uczelniane do zgłaszania uwag oraz do pomocy przy tworzeniu kolejnych edycji rankingu.

Cytowany w prasowym komunikacie prezes Fundacji Edukacyjnej Perspektywy Waldemar Siwiński podkreślił, że zapewnienie zdolnej młodzieży najwyższej klasy wykształcenia inżynierskiego leży w interesie polskiej gospodarki. "Chcemy pomóc młodym ludziom w precyzyjnym wyborze kierunku studiów w obszarze dyscyplin technicznych, najbardziej potrzebnych gospodarce i dających dobre perspektywy zatrudnienia i zarobków" - wyjaśnił Siwiński.

Prof. Kleiber przyznał w środę, że tworzenie rankingów to "skomplikowane przedsięwzięcie", podkreślając przy tym różnorodność kapituły konkursu. Składała się ona nie tylko z przedstawicieli środowiska akademickiego, ale również biznesowego oraz różnych organizacji związanych z szeroko rozumianą techniką. Według jej przewodniczącego, pozwoliło to stworzyć atmosferę, w której na temat metodologii rankingu prowadzono "żywe dyskusje".

Podczas prac nad Rankingiem Studiów Inżynierskich kapituła korzystała z doświadczeń zebranych podczas tworzenia innych rankingów Fundacji Edukacyjnej Perspektywy, w tym ogólnego Rankingu Szkół Wyższych, ogłaszanego corocznie od 2000 r. Prof. Kleiber podkreślił jednak, że przy pracach nad rankingiem studiów czysto technicznych trzeba było wziąć pod uwagę "specyfikę kształcenia inżynierskiego", czego skutkiem było wprowadzenie szeregu zmian względem rankingu wszystkich uczelni.

O trudnościach związanych z tworzeniem wszelkiego rodzaju rankingów szkół wyższych mówił również podczas gali finałowej prof. Jan Szmidt, przewodniczący Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich oraz rektor Politechniki Warszawskiej. Jak stwierdził, osobiście "nie przywiązuje zbyt dużej wagi do rankingów". Tłumaczył to wątpliwościami dotyczącymi doboru wskaźników: "Ranking można otrzymać taki, jaki się chce - pod warunkiem, że dobierze się odpowiednie wskaźniki. Bardzo trudno jest znaleźć taki układ różnego rodzaju wskaźników, które potem dają zupełnie obiektywny efekt".

Prof. Szmidt wyraził jednak wiarę, że doświadczenie organizatorów zebrane podczas tworzenia innych rankingów Perspektyw "gwarantuje, że jest on zrobiony w sposób maksymalnie dociekliwy i maksymalnie zobiektywizowany".

Pierwszy Ranking Studiów Inżynierskich opracowany przez Fundację Edukacyjną Perspektywy wskazał najlepsze studia w Polsce dające tytuł inżyniera oraz magistra inżyniera. Oceniono 21 najpopularniejszych dyscyplin studiów technicznych. W rankingu zaprezentowano 311 najlepszych programów studiów, prowadzonych na 288 wydziałach w 26 polskich uczelniach akademickich.

Pełne wyniki rankingu dostępne są na stronie: www.engineering.perspektywy.pl

PAP - Nauka w Polsce

kflo/ ekr/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • Warszawa, 07.04.2021. Pałac Staszica w Warszawie, siedziba Polskiej Akademii Nauk. PAP/Radek Pietruszka

    Prezydium PAN: projekt rozporządzenia ws. czasopism komplikuje i tak już nadmiernie złożony system ocen

  • Fot. Adobe Stock

    Komitet Psychologii PAN: nowe rozporządzenie dot. czasopism powiela błędy poprzedniego

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera