18.04.2024
03.05.2023 aktualizacja 03.05.2023

Drzewa broniły się przed szkodnikami już setki mln lat temu

Skamieniałości sprzed 360 mln lat dowodzą, że już tak dawno temu rośliny broniły się przed szkodnikami – informują naukowcy na łamach pisma „Nature Plants”.

Rośliny potrafią chronić swoje drewno przed infekcjami i utratą wody poprzez tworzenie specjalnych struktur, zwanych wcistkami. Tamują one dalsze uszkadzanie naczyń w drewnie. Dzięki nim bakterie i grzyby nie mogą wniknąć do wnętrza drzewa. Nie było jednak wiadomo, jak dawno temu taka zdolność wyewoluowała w świecie roślin.

Najnowsze badania dowodzą, że rośliny potrafiły stosować taką samoobronę co najmniej 360 mln lat temu. Dowodzą tego analizy skamieniałości, która została znaleziona w Wexford w południowo-wschodniej Irlandii. Datowano ją na 360 mln lat (późny dewon).

Odkrycia dokonał międzynarodowy zespół naukowców pod kierunkiem Carli J. Harper z Trinity College w Dublinie (Irlandia).

„Badając skamieniałości roślin i ich ekosystemy, możemy zdobyć istotną wiedzę na temat historii roślinnych procesów fizjologicznych, które zachodzą również dzisiaj” - wyjaśnia dr Harper.

Rośliny, których skamieniałość odkryto w Irlandii, żyły na długo przed dinozaurami (jakieś 160 mln lat), a nawet przed owadami latającymi. Tworzyły one pierwsze lasy pierwotne. Na ich liściach żyły mikroorganizmy, grzyby i wcześni krewniacy pajęczaków, krocionogów i pareczników.

Należały do wymarłej grupy roślin o nazwie Archaeopteridalean progymnosperms. Przypominały już dzisiejsze drzewa, miały bowiem drewniany pień, gałęzie i złożony system korzeniowy.

Więcej informacji w artykule źródłowym (https://www.nature.com/articles/s41477-023-01394-0). (PAP)