Studenci Politechniki Rzeszowskiej zaprezentowali najnowszy, piąty już bolid wyścigowy. Ma najbardziej zaawansowany pakiet aerodynamiczny ze wszystkich dotychczas zbudowanych pojazdów.
„Każda kolejna konstrukcja to była rewolucja. Różnice pomiędzy pierwszą a ostatnią są kolosalne” – powiedział w poniedziałek podczas oficjalnej prezentacji najnowszego bolidu Filip Kaniewski, lider marketingu zespołu PRz Racing. „Jest ponad 100 kg lżejszy od pierwszego, ma mniejsze koła, większy silnik, maksymalną moc, prędkości, lepsze przyspieszenie i najbardziej zaawansowany pakiet aerodynamiczny ze wszystkich dotychczas zbudowanych bolidów”.
Studenci Politechniki Rzeszowskiej rozpoczęli pracę nad nowym pojazdem w grudniu ub. r. Po czterech miesiącach maszyna była gotowa do testów.
Piąty zbudowanych przez zespół PRz Racing bolid kwalifikuje się w klasyfikacji spalinowej o maksymalnej regulaminowej pojemności 710 cm3. Zastosowano w nim silnik o mocy 95 KM. Samochód osiąga prędkość 100 km na godzinę w ciągu 3,5 s. Auto waży 220 kg, do budowy wykorzystano stopy aluminium, tytan, kewlar, aramid oraz włókno węglowe.
Studenci PRz Racing dopracowali geometrię i działanie przedniego ora tylnego skrzydła. Podczas projektowania nowego modelu stosowali symulacje przepływów 2d oraz 3d. Zarówno dla pojedynczych elementów, podzespołów jak i całego bolidu. „Żeby jak najlepiej zrozumieć zjawiska i czynniki wpływające na aerodynamikę pojazdu oraz taką optymalizację geometrii, by wykrzesać każdy możliwy newton docisku z pakietu” - tłumaczą konstruktorzy.
Nowy bolid PRz startował już na Węgrzech, w tegorocznych zawodach branży motoryzacyjnej dla studentów - Formula Student. Zajął 4. miejsce w klasyfikacji generalnej bolidów spalinowych i elektrycznych, tym samym PMT-05 był najlepszym bolidem spalinowym na zawodach, 3. miejsce w business plan presentation oraz 2. miejsce w konkurencji acceleration. Przed zespołem jeszcze trzy edycje zawodów: w Holandii, Czechach i Chorwacji, gdzie studenci będą rywalizować z najlepszymi zespołami z całego świata.PRz Racing Team jako Studenckie Koło Naukowe na Wydziale Budowy Maszyn i Lotnictwa Politechniki Rzeszowskiej działa od 2013 r. Opiekunem koła jest dr inż. Piotr Strojny. Zespół wyścigowy co roku przygotowuje się do interdyscyplinarnych zawodów międzynarodowych Formuła Student odbywających się na torach F1.
Starty bolidów na arenie międzynarodowej nie są dla zespołu studentów Politechniki Rzeszowskiej czymś nowym. Zbudowane przez PRz Racing Team cztery autorskie konstrukcje bolidów ścigały się w 18 europejskich edycjach zawodów, m.in. na torach Wielkiej Brytanii, Włoch, Węgier, Holandii czy Hiszpanii. (PAP)
autorka: Agnieszka Lipska
al/ aszw/
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.