Zespół Działu Edukacji i Szkoleń NCBJ z Nagrodą Główną w konkursie Popularyzator Nauki

Warszawa, 08.12.2023. Pamiątkowe zdjęcie po gali finałowej 19. edycji konkursu Popularyzator Nauki 2023, 8 bm. w Centrum Prasowym PAP w Warszawie. Wydarzenie jest organizowane przez serwis Nauka w Polsce, przy wsparciu Fundacji Polskiej Agencji Prasowej. (mr) PAP/Radek Pietruszka
Warszawa, 08.12.2023. Pamiątkowe zdjęcie po gali finałowej 19. edycji konkursu Popularyzator Nauki 2023, 8 bm. w Centrum Prasowym PAP w Warszawie. Wydarzenie jest organizowane przez serwis Nauka w Polsce, przy wsparciu Fundacji Polskiej Agencji Prasowej. (mr) PAP/Radek Pietruszka

Nagrodę Główną w 19. edycji konkursu Popularyzator Nauki otrzymał Zespół Działu Edukacji i Szkoleń Narodowego Centrum Badań Jądrowych w Świerku. Uroczystość wręczenia nagród laureatom konkursu odbyła się w piątek w Warszawie.

Za wieloletnie zasługi w popularyzowaniu wiedzy nt. promieniowania jonizującego, promieniotwórczości, energii jądrowej i naturalnej promieniotwórczości. Działania te mają dodatkowe znaczenie w kontekście realizacji programu transformacji energetycznej Polski – tymi słowami jury konkursowe uzasadniło przyznanie nagrody głównej. 

W ramach swojej działalności zespół DEiS Wypożycza szkołom detektory promieniowania jonizującego i umożliwia zainteresowanym odwiedzenie laboratoriów badawczych znajdujących się na terenie NCBJ. Współorganizuje wizyty w badawczym reaktorze jądrowym MARIA, w Laboratoriach Badań Materiałowych i Pomiarów Dozymetrycznych, jak i w innych jednostkach NCBJ.

„Jest to ogromny zaszczyt. Tego sukcesu by nie było, gdyby nie grupa kilkunastu pracowników. To z ich pasji i zaangażowania rodzą się takie sukcesy. Ta nagroda jest dla nas również ogromną motywacją do dalszego dzielenia się pasją i przybliżania nauki w prosty i zrozumiały sposób dla wszystkich” – powiedziała, odbierając, nagrodę dr Katarzyna Deja, dyrektorka Działu Edukacji i Szkoleń Narodowego Centrum Badań Jądrowych.

Fot. PAP/ Paweł Wernicki
Fot. PAP/ Paweł Wernicki

Zwycięzcom, laureatom i wyróżnionym pogratulował minister edukacji i nauki Krzysztof Szczucki. W odczytanym podczas uroczystości liście napisał: „Jestem głęboko przekonany, że dziś już nikogo nie trzeba przekonywać do tego, że popularyzowanie nauki ma fundamentalne znaczenie dla jej rozwoju. Przybliżanie szerokim kręgom odbiorców nawet najbardziej skomplikowanych treści, przełamywanie obaw przed tym, co z pozoru niezrozumiałe czy wreszcie promowanie dorobku wybitych badaczy w sposób najlepszy z możliwych inspirują ludzi młodych, by swoją karierę zawodową wiązali z nauką".

Wszystkim nagrodzonym pogratulowali również prezes PAP Wojciech Surmacz oraz przewodniczący kapituły konkursowej i przewodniczący Polskiego Komitetu ds. UNESCO prof. Michał Kleiber.

Fot. PAP/ Paweł Wernicki
Fot. PAP/ Paweł Wernicki

„Popularyzacja nie jest prostym zadaniem, ale ona jest w naszym interesie, bo pomaga w tworzeniu kultury innowacyjności. Popularyzacja pomaga budować poparcie dla mądrze prowadzonych badań, priorytetów badawczych korzystnych dla całego społeczeństwa” – powiedział Kleiber. 

Dodał, że popularyzacja różni się od edukacji, która jest przekazywaniem ugruntowanej wiedzy. „Popularyzacja ma szerszy charakter, bo dotyczy również spraw, które są w toku. Nie powinniśmy się wahać przed mówieniem o otwartych problemach i przyznawaniem się do kontrowersji” - wskazał.

Fot. PAP/ Paweł Wernicki
Fot. PAP/ Paweł Wernicki

W kategorii Naukowiec laureatem został dr Konrad Maj z Uniwersytetu SWPS, specjalizujący się w badaniach nad sztuczną inteligencją.

Fot. PAP/ Paweł Wernicki
Fot. PAP/ Paweł Wernicki

„Sprawnie łączy badania relacji między naukami społecznymi a technologią – z popularyzacją, i rzetelność naukową - z przystępnym przekazywaniem wiedzy” – napisali członkowie kapituły konkursowej w uzasadnieniu.

W kategorii Animator laureatem został Paweł Gora.

Fot. PAP/ Paweł Wernicki
Fot. PAP/ Paweł Wernicki

„Buduje wokół siebie społeczność ludzi zainteresowanych informatyką kwantową i sztuczną inteligencją oraz ich zastosowaniami, m.in. w transporcie oraz medycynie. Organizuje spotkania i wykłady, a poprzez media społecznościowe dociera do tysięcy osób na świecie” – czytamy w uzasadnieniu kapituły.

W kategorii Zespół laureatem zostało Stowarzyszenie Mercury. Zdaniem kapituły to „prężnie działająca grupa pasjonatów, która dociera z nauką do społeczności lokalnej, m.in. w Krobi, Borku Wlkp, Pępowie, Gostyniu. Grupa ta bawi się nauką, jednocześnie pokazując jej piękno innym”. Zespół działa pro publico bono.

Fot. PAP/ Paweł Wernicki
Fot. PAP/ Paweł Wernicki

W kategorii Instytucja laureatem została Fundacja - Uniwersytet Dzieci. "Są jednymi z tych, którzy rozpoczęli boom na popularyzację nauki. Pracują z najtrudniejszym odbiorcą: dziećmi, zapewniając im żywy kontakt z nauką. Z ich projektów skorzystały już tysiące dzieci. Przygotowali też ponad 500 scenariuszy lekcji, z których bezpłatnie mogą korzystać nauczyciele" - uznała kapituła konkursu.

Fot. PAP/ Paweł Wernicki

W kategorii Media laureatem zostało Radio Naukowe. Za - jak uznała kapituła -wszechstronność w doborze rozmówców i wyborze tematów, za solidność, wysoki poziom i konsekwencję w prowadzeniu rozmów o nauce.

Fot. PAP/ Paweł Wernicki
Fot. PAP/ Paweł Wernicki

Kapituła konkursowa zdecydowała także o przyznaniu wyróżnień. Otrzymali je: Science_mission (dr hab. inż. Katarzyna Siuzdak, dr hab. Katarzyna Grochowska) oraz Aleksander K. Smakosz za popularyzację wiedzy na temat historii nauki.

Fot. PAP/ Paweł Wernicki
Fot. PAP/ Paweł Wernicki

 

Fot. PAP/ Paweł Wernicki
Fot. PAP/ Paweł Wernicki

Ponadto redakcja serwisu Nauka w Polsce w głosowaniu pozaregulaminowym jak co roku zdecydowała o przyznaniu Nagrody im. red. Tomasza Trzcińskiego. Otrzymało ją biuro prasowe Politechniki Wrocławskiej.

Fot. PAP/ Paweł Wernicki
Fot. PAP/ Paweł Wernicki

Konkurs Popularyzator Nauki jest organizowany od 2005 roku przez serwis Nauka w Polsce Fundacji PAP, obecnie - ze środków programu Nauka dla Społeczeństwa MEiN. To najstarszy i najbardziej prestiżowy w Polsce konkurs, w którym nagradzani są uczeni, ludzie mediów, instytucje oraz społecznicy, których pasją jest dzielenie się wiedzą i odsłanianie tajemnic współczesnej nauki osobom niezwiązanym ze środowiskiem akademickim.  (PAP)

Nauka w Polsce, Urszula Kaczorowska

uka/ agt/

Galeria (15 zdjęć)

  • Fot. PAP/ Paweł Wernicki
    1/15
    Fot. PAP/ Paweł Wernicki
  • Fot. PAP/ Paweł Wernicki
    2/15
    Fot. PAP/ Paweł Wernicki
  • Fot. PAP/ Paweł Wernicki
    3/15
    Fot. PAP/ Paweł Wernicki
  • Fot. PAP/ Paweł Wernicki
    4/15
    Fot. PAP/ Paweł Wernicki
  • Fot. PAP/ Paweł Wernicki
    5/15
    Fot. PAP/ Paweł Wernicki
  • Fot. PAP/ Paweł Wernicki
    6/15
    Fot. PAP/ Paweł Wernicki
  • Fot. PAP/ Paweł Wernicki
    7/15
    Fot. PAP/ Paweł Wernicki
  • Fot. PAP/ Paweł Wernicki
    8/15
    Fot. PAP/ Paweł Wernicki
  • Fot. PAP/ Paweł Wernicki
    9/15
    Fot. PAP/ Paweł Wernicki
  • Fot. PAP/ Paweł Wernicki
    10/15
    Fot. PAP/ Paweł Wernicki
  • Fot. PAP/ Paweł Wernicki
    11/15
    Fot. PAP/ Paweł Wernicki
  • Fot. PAP/ Paweł Wernicki
    12/15
    Fot. PAP/ Paweł Wernicki
  • Fot. PAP/ Paweł Wernicki
    13/15
    Fot. PAP/ Paweł Wernicki
  • Fot. PAP/ Paweł Wernicki
    14/15
    Fot. PAP/ Paweł Wernicki
  • Fot. PAP/ Paweł Wernicki
    15/15
    Fot. PAP/ Paweł Wernicki

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • 21.02.2024. Siedziba Narodowego Centrum Nauki przy ul. Twardowskiego 16 w Krakowie. PAP/Łukasz Gągulski

    NCN przyznało granty OPUS 27 i PRELUDIUM 23 o łącznej wartości niemal 665 mln zł

  •  dr inż. Marta Kolonko-Adamska. Fot. Politechnika Wrocławska

    Wrocław/ Badania biochemiczne nad rolą oblin w jamie ustnej i układzie trawiennym

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera