Hybrydowy napęd kontenerowców

Fot. Adobe Stock
Fot. Adobe Stock

Kontenerowce mogą zużywać mniej paliwa, zyskać lepsze zdolności manewrowe, a nawigacja nimi będzie bezpieczniejsza po wprowadzeniu usprawnień, nad którymi pracują m.in. polscy inżynierowie, w ramach konsorcjum naukowo-przemysłowego. Zmiany będą dotyczyły m.in. śrub okrętowych.

Nad zastosowaniem hybrydowego napędu tzw. crp-pod na ultradużych dwuśrubowych kontenerowcach (ULCS) pracują naukowcy z Politechniki Gdańskiej wraz z ekspertami z Niemiec i Belgii. Badacze przyznają, że kontenerowce mają indywidualnie najwyższy ślad węglowy, jednak podkreślają, że wykorzystują one ekonomię skali i transportują ogromną ilość towarów na całym świecie. Dlatego warto dążyć do zwiększenia ich sprawności napędowej i poprawy bezpieczeństwa nawigacyjnego, a dodatkowo redukować ilość gazów cieplarnianych emitowaną przez te jednostki.

WYŚRUBOWANE WYMAGANIA

W ramach projektu prowadzonego przez badaczy z Zakładu Hydromechaniki i Hydroakustyki Okrętu pod kierownictwem dra hab. inż. Pawła Dymarskiego opracowywane są trzy rozwiązania. Pierwszym jest konfiguracja z dwiema śrubami, drugim - pędniki azymutalne, trzecim natomiast śruby przeciwbieżne.

Naukowcy zaznaczają, że konwencjonalne śruby okrętowe mają niską sprawność. Większość z nich marnuje około 40 procent energii w postaci strat osiowych, generowania wirów, produkcji hałasu, kawitacji itp. Ich zdaniem odzyskiwanie takich strat przyczyni się do większego, racjonalnego i przyjaznego dla środowiska wykorzystania energii.

„Ideą naszego projektu było to, by z klasycznego układu napędowego zrobić układ hybrydowy. Zamiast samych konwencjonalnych śrub na wale, za nimi znajdą się dwa pędniki podowe i każdy z nich będzie obracał się w odwrotną stronę, niż śruba na wale. Każde z tych rozwiązań cechuje się większą sprawnością napędową” – mówi Hanna Pruszko z Instytutu Oceanotechniki i Okrętownictwa na Wydziale Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa PG.

Do 2023 roku naukowcy sprawdzą, czy te rozwiązania zastosowane zwiększą (i o ile) efektywność napędową kontenerowców. W badaniach wykorzystają zaawansowane metody numeryczne CFD, eksperymenty odbędą się również w basenie holowniczym. Próby manewrowe przy użyciu dużych modeli załogowych zostaną przeprowadzone na naturalnym jeziorze.

Konsorcjum projektu „Twin-crp-pod ULCS” tworzą: Politechnika Gdańska, Fundacja Bezpieczeństwa Żeglugi i Ochrony Środowiska (Polska – koordynator projektu), Seatech Engineering sp. z o.o. (Polska), Hamburgische Schiffbau-Versuchsanstalt GmbH (Niemcy), Center of Marine Technologies (Niemcy), BRABO (Belgia) oraz Piening Propeller (Niemcy).

PAP – Nauka w Polsce

kol/ agt/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • 06.05.2024. Rektor PG prof. Krzysztof Wilde (P), pierwszy wiceprezes firmy Bechtel Ramesh Balasubramanian (C) oraz prezes Bechtel Polska Leszek Hołda (L) na podpisaniu porozumienia o współpracy Politechniki Gdańskiej z amerykańskim koncernem budowlanym Bechtel w Sali Senatu Politechniki Gdańskiej. PAP/Marcin Gadoms

    Politechnika Gdańska i Bechtel będą współpracowały m.in. w zakresie energetyki jądrowej

  • Prof. Ryszard Koziołek: AI nie wyprze humanistów, ale przesunie ich w inne miejsce (wywiad)

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera