08.06.2024 PAP/Lech Muszyński

Barszcz Sosnowskiego sprzyja pszczołom miodnym kosztem dzikich zapylaczy

Niezwykle inwazyjny barszcz Sosnowskiego działa jak magnes na pszczoły miodne. Tam, gdzie rośnie najgęściej, niemal nie ma innych zapylaczy - wynika z badań dr Emilii Grzędzickiej z Polskiej Akademii Nauk. Z czasem może to prowadzić do zaniku wielu gatunków dzikich pszczół i zaburzenia naturalnych procesów zapylania.

  • Cierniówka na barszczu Sosnowskiego, przytorze w okolicach Krakowa, fot. E.Grzedzicka
    Życie

    Badania: barszcze w środowisku obniżają różnorodność gatunków ptaków

    Kaukaskie barszcze należy usuwać z terenów otwartych i zapobiegać ich inwazji w pozostałych siedliskach, ponieważ nawet niewielka ich ilość negatywnie wpływa na ptaki - sugerują naukowcy z Czech i Polski.

Najpopularniejsze

  • Fot. Adobe Stock

    Skok w rozwoju AI. Polacy przełamują impas w uczeniu ze wzmocnieniem (RL)

  • Dr Piejka: samotność sprawia, że świat wydaje się groźniejszy – to pułapka

  • Zespół Festiwalu Nauki w Warszawie z Nagrodą Główną konkursu Popularyzator Nauki

  • Zapach świąt - jak aromaty w sklepach wpływają na nasze portfele

  • Badanie: rozmowa z chatbotem może wpływać na polityczne decyzje wyborców

  • Fot. Adobe Stock

    Mieszanka trzech składników odżywczych łagodzi objawy autyzmu u myszy

  • Badanie USG ujawnia powikłania po kosmetycznych wypełniaczach

  • Korzystanie z social mediów zakłóca koncentrację uwagi u dzieci

  • Naukowcy: technika szczotkowania zębów ważniejsza od drogich szczoteczek

  • Urazy kolan różnią się zależnie od płci poszkodowanego

Fot. Adobe Stock

Psycholożka: nasze decyzje zakupowe mogą zależeć od zapachów, nastroju i emocji

Przed świętami marki intensyfikują działania, których celem jest wywołanie odpowiedniego nastroju u klientów. Według dr Marty Rokosz z Uniwersytetu Wrocławskiego jedną ze stosowanych technik oddziaływania jest wykorzystanie zapachów, które uruchamiają pamięć emocjonalną i wpływają na sposób podejmowania decyzji.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera