27.04.2024
09.02.2024 aktualizacja 09.02.2024

Francja / Odkryto bogate stanowisko skamieniałości sprzed 470 mln lat

Artystyczna rekonstrukcja organizmów z odkrytego stanowiska, grafika: Christian McCall, mat. prasowe Artystyczna rekonstrukcja organizmów z odkrytego stanowiska, grafika: Christian McCall, mat. prasowe

Stanowisko zawierające niemal 400 wyjątkowo dobrze zachowanych skamieniałości sprzed 470 mln lat odkryła na południu Francji dwójka paleontologów-amatorów.

Stanowisko znajduje się w górach Montagne Noire we francuskim departamencie Hérault (w regionie Oksytania). Stanowi ono jedno z bogatszych pod względem ilości i różnorodności zbiorów skamielin z dolnego ordowiku, z okresu ok. 470 mln lat temu.

Dotychczas naliczono tam ponad 400 znakomicie zachowanych skamieniałości zwierząt. Są tam pozostałości muszli, a także bardzo rzadko spotykane wśród skamieniałości ślady tkanek miękkich, m.in. układów trawiennych czy skóry dawnych zwierząt. Po pierwszych analizach szczątków naukowcy mówią o obecności stawonogów - reprezentowanych np. przez krocionogi i krewetki, oraz parzydełkowców (jest to grupa obejmująca meduzy i koralowce). Natrafili też na liczne glony i gąbki.

Co ciekawe, obecne na stanowisku organizmy występowały dawniej blisko bieguna południowego, a ich analiza pozwala lepiej poznać ekosystemy polarne typowe dla ordowiku - podkreślają naukowcy z Uniwersytetu w Lozannie (Szwajcaria), Centre National de la Recherche Scientifique CNRS (Francja) i innych ośrodków, którzy przebadali stanowisko i opisali je w "Nature Ecology & Evolution" (DOI 10.1038/s41559-024-02331-w).

Duża różnorodność gatunkowa na badanym stanowisku pozwala sądzić, że cały obszar służył jako ostoja gatunków, które przemieszczały się na południe, aby uniknąć panujących wówczas wysokich temperatur. "W tamtym czasie - intensywnego ocieplenia globalnego, zwierzęta żyły w położonych na dużych szerokościach geograficznych refugiach, uciekając przed ekstremalnymi temperaturami w okolicy równika" - zauważa Farid Saleh z Uniwersytetu w Lozannie.

Odkrywcami stanowiska są miłośnicy paleontologii - amatorzy, Eric Monceret i Sylvie Monceret-Goujon. "Za skamieniałościami rozglądamy się, odkąd skończyliśmy 20 lat" - mówi Eric Monceret. "Natrafiwszy na to niesamowite znalezisko. Kiedy dotarło do nas jego znaczenie, przeszliśmy od zadziwienia do euforii" - dodaje Sylvie Monceret-Goujon.

Naukowcy planują stopniowe wydobywanie skamieniałości i ich gruntowną analizę. Chcą poznać wewnętrzną i zewnętrzną budowę zwierząt, ustalić pokrewieństwa grup tych organizmów oraz poznać ich styl życia. (PAP)