Uczelnie i instytucje

Rejs badawczy BaltArctic dobiega końca

Źródło: barc.ug.edu.pl
Źródło: barc.ug.edu.pl

Statek badawczy "Oceanograf", należący do Uniwersytetu Gdańskiego, wraca z ponad miesięcznego rejsu za północne koło podbiegunowe. W drodze powrotnej do Polski studenci mieli możliwość pobierania próbek na stacjach badawczych.

Jak poinformowano na stronach rejsu badawczego BaltArctic, pomimo trudnych warunków pogodowych na morzu udało się zebrać wszystkie zaplanowane próbki i są one gotowe do analizy. „Jestem bardzo dumny z mojego zespołu. Stawili czoła trudnym warunkom i wyszli z nich zwycięsko” - powiedział kierownik zespołu badawczego Ryszard Kuczyński, cytowany na stronach projektu. Zaznaczył, że „studenci przerośli jego oczekiwania i zdobyli wiele bezcennych doświadczeń podczas tego rejsu”.

Rejs zakładał prześledzenie rozprzestrzeniania się wód płynących z Bałtyku do Arktyki wraz ze zbadaniem losów zawartych w nich substancji chemicznych, potencjalnych zanieczyszczeń (np. mikroplastiku, metali ciężkich) i niesionych przez nie organizmów żywych. Badania i obserwacje prowadzone były równolegle na obu statkach. Naukowcy wykonywali pomiary właściwości wody morskiej i aerozoli oraz pobrali próbki wody i organizmów morskich do dalszych badań laboratoryjnych.

Statek UG r/v Oceanograf wypłynął z Portu Dalmor w Gdyni 3 czerwca br. Trasa wyprawy liczyła 2 900 mil morskich. Uczestnicy odwiedzili 15 stacji badawczych, zawinęli do miast takich jak: Gdańsk, Kiel, Bergen, Bodø - Europejska Stolica Kultury 2024. W drodze powrotnej do Polski r/v Oceanograf opuścił Bodø z nowym zespołem badawczym na pokładzie, składającym się głównie z utalentowanych studentów studiów licencjackich, magisterskich i doktoranckich.

1 lipca r/v Oceanograf odwiedził swój ostatni przystanek przed powrotem do domu – Malmö. W miastach, w których statek cumował odbywały się tematyczne wycieczki dla dzieci, studentów i pracowników naukowych dotyczące możliwości badawczych na pokładzie statku Oceanograf.

"Władze BaltArctic Research Cruise, przy wsparciu Wydziału Oceanografii i Geografii UG, zdecydowały się umożliwić studentom pobranie próbek w drodze powrotnej. To dla nich wielka szansa, bo nawet nasi naukowcy rzadko eksplorują Morze Norweskie bez grantu z zewnątrz” – podkreślił Ryszard Kuczyński. „Wybraliśmy najbardziej obiecujących studentów, więc mamy nadzieję, że ten rejs pomoże im rozwinąć się jako wschodzące gwiazdy polskiej oceanografii” - dodał.

Karolina Banasiak, jedna ze studentek uczestniczących w rejsie podkreśliła, że na zajęciach często studenci patrzą na martwe rośliny i zwierzęta, a podczas rejsu mieli okazję zobaczyć je na żywo. „Najbardziej intrygującymi stworzeniami, jakie widziałem podczas tej wyprawy, były galaretki grzebieniowe (Ctenophora). Naprawdę fajnie było patrzeć, jak te grzebienie się poruszają. Z chęcią wybrałbym się w kolejny taki rejs, może na Antarktydę” - powiedziała Banasiak, cytowana na stronie projektu.

Źródło: barc.ug.edu.pl

Julii Więcławskiej najbardziej zapadły w pamięć meduzy, które są przedmiotem jej badań. „Widziałam zarówno Cyanea capillata, jak i Aurelia aurita. Zdecydowanie bardziej imponują w prawdziwym życiu, a było ich sporo, więc byłam naprawdę zadowolona ze swoich obserwacji” - zaznaczyła.

Studenci mieli okazję dowiedzieć się wiele o tym, jak korzystać ze sprzętu badawczego na statku oraz jak efektywnie współpracować.

Źródło: https://barc.ug.edu.pl/

„Przed tym rejsem nie widziałam, jak działa statek badawczy. Teraz znam cały proces pobierania próbek – od morza po laboratorium” - powiedziała Roksana Malec. Zaznaczyła, że „to dużo pracy, czasami trzeba wstać bardzo wcześnie rano, bo wtedy statek przypływa do stacji badawczej”.

Projekt BaltArctic składał się z trzech zadań badawczych. Pierwsza z nich dotyczyła badania warunków oceanograficznych bezpośrednio związanych z prądami morskimi, ponieważ woda wypływa z obszaru Bałtyku w postaci prądu. W ramach tego zadania naukowcy mierzyli zasolenie, temperaturę i inne właściwości fizyczne wody. Oprócz różnego rodzaju sond wykorzystali boje unoszące się na wodzie morskiej i przekazujące swoją pozycję za pośrednictwem satelity. Dzięki nim mogli badać tor i prędkość prądu płynącego z Bałtyku w kierunku północnym.

Źródło: barc.ug.edu.pl

Drugie zadanie badawcze dotyczyło szeroko pojętej chemii morskiej, czyli podstawowych parametrów wód Bałtyku i innych wód, które uczestnicy rejsu napotykali po drodze, a także aerozoli morskich. Podczas rejsu pobierano próbki wody za pomocą butelek Niskin – urządzeń, które pobierają określoną objętość wody na określonej głębokości.

Trzecie zadanie badawcze dotyczyło organizmów, które mogą być przenoszone lub obecne w masach wód Bałtyku. Mowa tu głównie o planktonie, czyli małych roślinach i zwierzętach, które są przenoszone przez prądy morskie, ale także o rybach, które żywią się tymi organizmami.

W trakcie wyprawy r/v "Oceanograf" odwiedził uczelnie partnerskie sojuszu uczelni nadmorskich SEA-EU, do którego należy także UG. Naukowcy z tych uniwersytetów nie tylko witali jednostkę badawczą Uniwersytetu Gdańskiego w portach miast Kilonia (Niemcy), Bodø (Norwegia) i Malmö (Szwecja), ale także wsiedli na statek badawczy, aby wspomóc główne projekty i zrealizować własne projekty naukowe.

Wyprawie towarzyszyły wydarzenia dodatkowe, jak otwarcie polsko-norweskiej wystawy naukowo-artystycznej "Kobiecy wizerunek morza" - dotyczącej roli kobiet w naukach o morzu, równości płci i wzmocnienia głosu kobiet w kształtowaniu narracji badań morskich, czy warsztaty Kreatywnego Pisania z Zygmuntem Miłoszewskim, jednym z najpopularniejszych polskich pisarzy, który prowadził dziennik pokładowy z rejsu.

Więcej o wyprawie można przeczytać na stronie internetowej https://barc.ug.edu.pl/  (PAP)

amk/ bar/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • 08.11.2024. Minister nauki Dariusz Wieczorek podczas konferencji prasowej nt. wyników rekrutacji na studia na rok akademicki 2024/25 w uczelniach nadzorowanych przez ministra nauki w siedzibie resortu w Warszawie.PAP/Paweł Supernak

    Liczba studentów rozpoczynających studia w roku akademickim 2024/2025 wzrosła o 5 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem

  • 06.11.2024. Minister nauki Dariusz Wieczorek (L), rektor SGH Piotr Wachowiak (P) i kanclerz uczelni Marcin Dąbrowski (C) na konferencji ,,Dodatkowe 200 mln zł na akademiki”, 6 bm. w wyremontowanym Domu Studenckim "Grosik" SGH w Warszawie. (ad) PAP/Leszek Szymański

    Wieczorek: resort nauki wspólnie z Warszawą planuje rozbudowę akademików na Jelonkach

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera