Kraków/ Studenci Politechniki Krakowskiej skonstruowali bolid o napędzie wodorowo-elektrycznym

Fot. materiały prasowe
Fot. materiały prasowe

Bolid wykorzystujący hybrydowy układ napędowy złożony z silnika spalinowego, przystosowanego do zasilania wodorem oraz silnika elektrycznego skonstruował zespół studentów Politechniki Krakowskiej. Pojazd posłuży do badań związanych z m.in. napędami hybrydowymi i toksycznością spalin z rożnych paliw.

Pojazd zbudował w ciągu czterech miesięcy 10-osobowy zespół studentów z Koła Naukowego „Silniki spalinowe” pod opieką dr inż. Łukasza Rodaka z Katedry Pojazdów Samochodowych Wydziału Mechanicznego Politechniki Krakowskiej.

Jak powiedział PAP we wtorek opiekun zespołu, główną innowacyjnością przedstawionego rozwiązania jest zastosowanie w nim napędu hybrydowego, wodorowo-elektrycznego.

„Czyli mamy połączenie silnika elektrycznego i silnika spalinowego, z tym że silnik spalinowy nie jest zasilany benzyną, tylko jest zasilany wodorem. Zaletą takiego napędu jest to, że powstał pojazd praktycznie zeroemisyjny, a ponadto możemy zagospodarować w nim wodór odpadowy, bo ten silnik pracuje na każdym prawie wodorze, czyli może to być także wodór odpadowy odzyskany w procesach chemicznych, który równie dobrze mógłby zostać wypuszczony w powietrze lub spalony” - wyjaśnił dr inż. Rodak.

Zdaniem konstruktorów zaprezentowany układ hybrydowy daje lepsze wykorzystanie energii zgromadzonej zarówno w paliwie wodorowymi, jak i bateriach.

Konstruktorzy dokonali adaptacji silnika spalinowego do zasilania wodorem, a przystosowany tak silnik połączyli z silnikiem elektrycznym, tworząc hybrydowy układ napędowy bolidu.

Rozwiązanie to – wskazali - pozwala na radykalne zmniejszenie emisji toksycznych składników spalin. Konstrukcja wpisuje się w kategorię pojazdów zeroemisyjnych. Hybrydowy układ napędowy, dzięki odzyskaniu części energii kinetycznej pojazdu w trakcie hamowania, pozwala na zwiększenie wykorzystania energii zawartej w paliwie zasilającym pojazd.

Według opiekuna grupy obliczeniowa prędkość bolidu to maksymalnie 180 km/h, ale ze względów bezpieczeństwa została ona ograniczona do ok. 100 km/h. Obliczeniowy zasięg na obu źródłach energii, czyli w pełni naładowanych bateriach i pełnym zbiorniku wodoru, to ok. 50 km.

Dr Rodak poinformował, że w projekcie brało udział 10 studentów z koła „Silniki spalinowe”, którzy na prace przy pojeździe poświęcili cztery miesiące. „To była naprawdę bardzo ciężką praca, w dodatku studenci musieli pogodzić ją z normalnymi zajęciami na uczelni, ale udało im się to w 100 procentach” - ocenił opiekun grupy.(PAP)

Nauka w Polsce

rgr/ agt/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • Fot. Adobe Stock

    Raport: w akademikach w Polsce brakuje 400 tys. miejsc noclegowych

  • 10.04.2025. Ćwiczenia reagowania kryzysowego Kryzys 25 w Centrum Symulacji Medycznej, Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu, 10 bm. Wydarzenie jest organizowane przez Akademię Wojsk Lądowych. Scenariusz zakładał akcję ratunkową, po pożarze. Celem ćwiczeń jest koordynacja służb, rozwinięcie zdolności organizacyjnej, analiza sprawności działania, praktyczne nauczanie studentów ratownictwa medycznego i wydziału lekarskiego poprzez symulowane działania ratunkowe. PAP/Maciej Kulczyński

    Wrocław/ Studenci AWL z innymi służbami ćwiczyli akcje ewakuacyjne

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera