Na Politechnice Warszawskiej powstaje studencki bolid z całkowicie nową konstrukcją

Źródło: PAP
Źródło: PAP

Zespół WUT Racing Politechniki Warszawskiej, w którym powstają bolidy, dwukrotnie stanął na podium w zawodach Formuła Student w 2024 roku. Studenci PW już przygotowują się do kolejnego sezonu.

Materiał wideo dostępny na: https://wideo.pap.pl/videos/78338/ oraz https://wideo.pap.pl/videos/78339/ (w wersji surowej do edycji)

"Projekt jest bardzo interdyscyplinarny. Budowa samochodu wyścigowego wymaga wiedzy i doświadczenia z zakresu wielu dziedzin technicznych" – stwierdził w rozmowie z PAP Marcin Płatek, prezes Koła Naukowego WUT Racing na Wydziale Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej.

Dodał, że liczący ok. 80 osób zespół WUT Racing, który zajmuje się konstrukcją samochodów wyścigowych, tworzą głównie inżynierowie pasjonaci motoryzacji, specjaliści w dziedzinie mechaniki i dynamiki pojazdów, inżynierii materiałowej, inżynierii wytrzymałościowej, termodynamiki, aerodynamiki, elektroniki i elektrotechniki. "Nasza struktura jest podzielona na osiem działów, z czego pięć zajmuje się kwestiami technicznymi, a trzy – kwestiami marketingowymi, logistycznymi i operacyjnymi" – wyjaśnił prezes koła naukowego.

Jak tłumaczył, wyścigi studenckich bolidów zaczęły się ponad 30 lat temu, kiedy SAE International – międzynarodowa organizacja zrzeszająca ok. 130 tys. inżynierów zajmujących się motoryzacją – stworzyła pole do rywalizacji dla zespołów z uczelni technicznych. Skonstruowane przez początkujących inżynierów pojazdy ścigają się w zawodach Formuła Student (FC).

Zawody Formuła Student, uznawane za swoistą kuźnię kadr do inżynierskich zespołów Formuły 1, składają się z kilku części. To konkurencje statyczne (ocena projektu technicznego, przedstawienie kosztorysu, prezentacja biznesowa), wieloetapowa inspekcja techniczna oraz konkurencje dynamiczne (test przyspieszenia, test jazdy w zakręcie, okrążenie kwalifikacyjne i wyścig).

Piąta konstrukcja zespołu z Politechniki Warszawskiej, samochód WUT-5, który startował w 2024 roku, miał silnik o mocy 86 KM, masę 219,5 kg, przyspieszenie 4,0 s i prędkość maksymalną 121 km/h.

"Głównym założeniem projektu WUT-5 było poprawienie wad i osiągów wcześniejszych wersji. I to nam się udało" – powiedział PAP Kamil Połowczyk, zastępca koordynatora projektu WUT-5 i jego były lider techniczny.

Zaznaczył, że w poprzednim bolidzie WUT-4 występowały m.in. problemy z układem chłodzenia i w piątej wersji pojazdu udało się je rozwiązać. "Kolejna zmiana to mocny rozwój pakietu aerodynamicznego. Z uwagi na charakterystykę toru – a tory są bardzo kręte – nie rozwijamy dużych prędkości, ale głównie zwracamy uwagę na docisk aerodynamiczny" – podkreślił.

Członkowie działu aerodynamiki przeprojektowali m.in. przednie i tylne skrzydła oraz podłogę bolidu. Pozwoliło to na zwiększenie siły docisku o 37 proc.

Kamil Połowczyk przypomniał, że WUT-5 zajął m.in. drugie miejsce na zawodach FC East (Węgry) w długodystansowym wyścigu konkurencji Endurance, a trzecie miejsce w teście przyspieszenia Acceleration na zawodach w Polsce.

Zespół istniejącego od 2011 r. WUT Racing już ma plan budowy kolejnego bolidu. "Odchodzimy od konstrukcji w pełni spalinowej, przechodzimy na układ hybrydowy oparty o silnik elektryczny, który podawał napęd na tę samą oś, ale jednocześnie zwiększy moc całkowitą naszego pojazdu. Będzie to konstrukcja całkowicie nowa, z nową strukturą nośną, z odpowiednio spiętym układem jezdnym z układem zawieszenia, z pakietem aerodynamicznym stricte przygotowanym pod konkretne tory" – tłumaczył zastępca koordynatora projektu.

Prace nad nowym projektem WUT-6 rozpoczęły się zimą, by samochód był gotowy na zawody rozgrywane w lecie. "Najważniejsze, żeby nasze sukcesy nie były gorsze niż w tamtym roku. Mierzymy wysoko, chcemy sięgać po najwyższe stopnie podium. Ale nie uda się to bez niezawodnej konstrukcji" – podsumował Kamil Połowczyk.(PAP)

Anna Bugajska, Aleksander Rajewski

abu/ arw/ bar/ ktl/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • Fot. Adobe Stock

    Raport: w akademikach w Polsce brakuje 400 tys. miejsc noclegowych

  • 10.04.2025. Ćwiczenia reagowania kryzysowego Kryzys 25 w Centrum Symulacji Medycznej, Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu, 10 bm. Wydarzenie jest organizowane przez Akademię Wojsk Lądowych. Scenariusz zakładał akcję ratunkową, po pożarze. Celem ćwiczeń jest koordynacja służb, rozwinięcie zdolności organizacyjnej, analiza sprawności działania, praktyczne nauczanie studentów ratownictwa medycznego i wydziału lekarskiego poprzez symulowane działania ratunkowe. PAP/Maciej Kulczyński

    Wrocław/ Studenci AWL z innymi służbami ćwiczyli akcje ewakuacyjne

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera