
Test prototypowej rakiety wielokrotnego użytku japońskiego koncernu Honda, drugiego co do wielkości producenta samochodów, zakończył się powodzeniem – poinformowały w środę japońskie media. Firma chce do 2029 r. opracować technologię umożliwiającą wykonywanie lotów suborbitalnych.
Rakieta mierząca około sześciu metrów osiągnęła pułap niemal 300 metrów, po czym w sposób kontrolowany wylądowała zaledwie 37 cm od wyznaczonego punktu. Trwający minutę lot był pierwszym udanym lądowaniem rakiety Hondy po osiągnięciu znacznej wysokości – powiadomił we wtorek koncern.
Firma, która już w 2021 r. zapowiadała badania nad technologiami kosmicznymi, zamierza rozwinąć technologię umożliwiającą loty suborbitalne do 2029 r., wykorzystując swoje doświadczenie w branży motoryzacyjnej i systemów autonomicznych.
Loty suborbitalne to rodzaj lotów kosmicznych, w których pojazd dociera do granicy przestrzeni kosmicznej, ale nie wchodzi na orbitę i nie wykonuje pełnego obiegu orbitalnego wokół Ziemi.
Firma podkreśla rosnące zapotrzebowanie na rakiety do wynoszenia satelitów, które w przyszłości mogłyby służyć do komunikacji i monitorowania środowiska, np. zmian klimatycznych.
Rozwój systemów wielokrotnego użytku ma kluczowe znaczenie dla obniżenia kosztów i zwiększenia częstotliwości misji kosmicznych. Jak zaznaczyła agencja AFP, rynek rakiet wielokrotnego użytku dynamicznie się rozwija, a liderem w tej dziedzinie jest m.in. amerykańska firma SpaceX Elona Muska.
Krzysztof Pawliszak (PAP)
krp/ szm/
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.