Badania: dzieci przed 13. rokiem życia nie powinny używać smartfonów

Fot. Adobe Stock
Fot. Adobe Stock

Rodzice powinni zabronić używania smartfonów oraz mediów społecznościowych dzieciom przed 13. rokiem życia – takie wnioski wyciągnęli badacze z międzynarodowych badań przeprowadzonych w 163 krajach. Zbyt wczesne korzystanie z nich pogarsza bowiem samoocenę oraz radzenie sobie z emocjami.

Jak informuje w najnowszym wydaniu „Journal of the Human Development and Capabilities” badaniami objęto prawie 2 mln dzieci na całym świecie. Wykazano, że używanie smartfonów oraz mediów społecznościowych przed 13. rokiem życia negatywnie wpływa na ich zdrowie psychiczne. Związek ten okazał się tak mocny, że autorzy badania zaapelowali o podjęcie działań globalnych, które ograniczyłyby zbyt wczesne sięganie przez dzieci nastolatki po smartfony.

Badacze ostrzegają, że dzieci używające telefony komórkowe częściej zaglądają do mediów społecznościowych, co z kolei powoduje, że są bardziej narażone na cyberprzemoc, pogorszenie relacji z bliskim oraz zaburzenia snu. Skutkiem tego jest obniżenie samooceny, większe trudności w radzeniu sobie z emocjami, myśli samobójcze oraz oderwanie od rzeczywistości, szczególnie wśród dziewcząt.

Podobne badania były już prowadzone wcześniej, jednak skupiały się one na takich negatywnych objawach zbyt wczesnego sięgania po smartfony, jak depresja i zaburzenia lekowe. Najnowsze analizy dotyczą tego, co wcześniej raczej nie było badane, jak zaburzenia emocjonalne i samoocena – zwraca uwagę główna autorka najnowszego raportu Tara Thiagarajan z Sapien Labs. Dodaje, że wpływ na te sfery okazał się bardzo duży.

Niektórzy badacze twierdzą, że z mediów społecznościowych nie powinno się korzystać nawet do 16. roku życia. Wskazuje na to psycholog społeczny Jonathan Haidt w wydanej niedawno książce „The Anxious Generation. How the Great Rewiring of Chilhood Is Causing an Epidemic of Mental Illness”.

Psycholog kliniczny z Princeton Psychotherapy Center w New Jersey Melissa Greenberg zaleca rodzicom, by rozmawiali ze swymi dziećmi i tłumaczyli, jaki jest wpływ mediów społecznościowych na psychikę oraz jakie mogą być tego negatywne skutki. „Należy dzieci zapewnić, że mogą liczyć na ich pomoc, kiedy tylko jej potrzebują, oraz zachęcać je do tego, by z niej skorzystały” – podkreśla w wypowiedzi dla CNN.

Zbigniew Wojtasiński (PAP)

zbw/ agt/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • Fot. Adobe Stock

    Naukowcy: miny przeciwpiechotne zagrażają nie tylko ludziom, ale i przyrodzie, ekosystemom

  • EPA/CHRISTIAN BRUNA  09.05.2021

    Starlinki oddziałują na obserwacje radioastronomiczne

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera