„Kortosfera” – świeży gracz w branży centrów nauki, a już rozpoznawalny w kraju

Na zdjęciu „Kortosfera” - Centrum Popularyzacji Nauki i Innowacji Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. Fot. archiwum własne
Na zdjęciu „Kortosfera” - Centrum Popularyzacji Nauki i Innowacji Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. Fot. archiwum własne

Choć Centrum Popularyzacji Nauki i Innowacji „Kortosfera” działa dopiero od dwóch lat, już ma ugruntowaną pozycję na mapie popularyzacji nauki w Polsce. Działalność tego finalisty Popularyzatora Nauki 2025 wychodzi poza mury budynku, a nawet poza granice Olsztyna i woj. warmińsko-mazurskiego.

„Kortosfera” - Centrum Popularyzacji Nauki i Innowacji Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie jest finalistą tegorocznej edycji konkursu Popularyzator Nauki w kategorii Instytucja.

Jest to nowa jednostka na mapie centrów nauki w Polsce, która drzwi dla zwiedzających otworzyła 1 września 2023 roku (choć pewne działania popularyzatorskie były już prowadzone w 2022 roku). Sama nazwa nawiązuje do Kortowa – uniwersyteckiej dzielnicy Olsztyna z kampusem Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.

Źródło: Centrum Popularyzacji Nauki i Innowacji „Kortosfera” 

Mimo dopiero dwuletniego funkcjonowania „Kortosfera” ma już ugruntowaną pozycję i jest rozpoznawalna nie tylko w mieście i regionie, ale i w skali kraju, docierając rocznie do tysięcy osób – od dzieci i młodzieży szkolnej po dorosłych i seniorów.

Sama ekspozycja stała obejmuje ponad 140 interaktywnych stanowisk zaaranżowanych w pięć działów tematycznych (Podziemne królestwo; Sieję, więc jestem; Człowiek – istota jedząca; Laboratorium wysokich energii; Jak wyżywić przyszłość; Młodzi odkrywcy kosmosu), które przybliżają zjawiska z fizyki, chemii, biologii, astronomii, geologii, inżynierii i technologii. Uczestnicy nie tylko słuchają – przede wszystkim eksperymentują, dotykają, konstruują i samodzielnie odkrywają.

Jednak nie tylko samą wystawą żyje „Kortosfera”, ponieważ w jej działalności przeważa element warsztatowy, obejmujący wydarzenia edukacyjne skierowane m.in. do szkół.

Tylko w drugim roku działalności w samej siedzibie „Kortosfery” sprzedano ponad 140 tys. biletów – nawet więcej niż w pierwszym roku od otwarcia. Do tego trzeba doliczyć uczestników licznych zewnętrznych akcji jak: „Kortosfera w szkołach” (program mobilnych warsztatów i pokazów skierowany do placówek z obszarów wykluczonych transportowo lub ekonomicznie, który w pierwszej edycji dotarł do 10 szkół w całym regionie), Olsztyńskie Dni Nauki i Sztuki („Kortosfera” co roku angażuje średnio 20 tys. uczestników w jednym z największych i najważniejszych wydarzeń popularyzujących naukę w regionie) czy „Akademia Kortosfery” (autorski cykl zajęć dla młodzieży szczególnie zainteresowanej nauką).

Źródło: Centrum Popularyzacji Nauki i Innowacji „Kortosfera” 

Te trzy wymienione aktywności zaliczane są przez pracowników „Kortosfery” za te najważniejsze. Jednak oprócz tego „Kortosfera” jest też obecna m.in. podczas Nocy Biologów, Nocy Odkryć, pikników naukowych (m.in. w ramach wakacyjnej ogólnopolskiej akcji „Lato z Radiem i TVP”), a w październiku gościła przedstawicieli centrów nauki i popularyzatorów w ramach ogólnopolskiej konferencji Stowarzyszenia Społeczeństwo i Nauka SPIN.

Mimo tak napiętego kalendarza „Kortosfera” rozwija się i poszerza ofertę, m.in. dzięki współpracy z naukowcami UWM, instytutami badawczymi, szkołami, samorządami, organizacjami pozarządowymi czy partnerami biznesowymi.

- Ta bogata oferta i różnorodność produktów wyróżniają nas na arenie ogólnopolskiej. Mamy program dostosowany do każdego wieku – od kilkuletniego dziecka po seniorów, włączając w to zajęcia na poziomie akademickim. Dbamy też o dostępność i inkluzywność – nasza oferta jest dostosowana do osób z różnymi potrzebami edukacyjnymi, organizujemy zajęcia dla grup o utrudnionym dostępie do kultury i edukacji, a także działania integrujące społeczność lokalną. Oferujemy również zajęcia dla osób z niepełnosprawnościami, wymagających dodatkowego wsparcia – powiedział w rozmowie z Nauką w Polsce dyrektor „Kortosfery” Mateusz Pikuliński, który kieruje centrum od początku, a wcześniej był odpowiedzialny za uruchomienie tego miejsca.

- Zależy nam na działalności poza formatem przy jednoczesnej dbałości o najwyższy poziom merytoryczny. Myślę, że pod tym względem jesteśmy już widoczni w kraju – podkreślił.

Dodał też, że to wszystko udaje się dzięki pracy i zaangażowaniu jego ponad 30-osobowego zespołu, którego siłą jest – jak mówił – autentyczność. – Dla mnie nie jest problemem, aby wejść do laboratorium i poprowadzić zajęcia, dlatego z mojego punktu widzenia jest to kluczowe, żeby zespół był autentyczny w swoich działaniach i był w stanie zrozumieć wszystko, co dzieje się w obiekcie – wskazał.

Pikuliński, proszony o wymienienie kluczowych wartości czy aspektów dla kierowanej przez niego jednostki, wymienił: otwartość, edukację, człowieka i naukę w nieszablonowym wydaniu.

- Ja i mój zespół naprawdę kochamy to, co robimy, i kochamy naszych odbiorców – od najmłodszego po najstarszego. Chcemy „zaopiekować” wszystkich, dlatego też teraz pracujemy nad bardzo ważnym dla nas projektem, aby dotrzeć do dzieci z domów dziecka i dać im szansę poznać naukę – powiedział.

Źródło: Centrum Popularyzacji Nauki i Innowacji „Kortosfera” 

W tym kontekście dodał, że „Kortosfera” – jak i cała branża centrów nauki – przejmuje nieco ciężaru edukacji szkolnej, uzupełniając ją o ten namacalny i laboratoryjny wymiar.

- Najważniejszy jest dla mnie nawet nie ten uśmiech dziecka po zakończonych zajęciach, ale to, kiedy na przykład jego rodzice wracają i mówią nam, że dziecko poprawiło się z biologii albo planuje studia na kierunkach ścisłych – podkreślił Mateusz Pikuliński.

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom dzieci i młodzieży, „Kortosfera” jest obecna również w portalach społecznościowych m.in. na Tiktoku, gdzie publikuje – cieszące się popularnością – filmiki o doświadczeniach chemicznych czy fizycznych. – Patrząc na odbiór, zasięgi i komentarze, ten format daje nam dużą satysfakcję – powiedział dyrektor.

Ponadto w „Kortosferze” można też odbyć wolontariat, podpatrując jak od kuchni wygląda funkcjonowanie takiego obiektu i „zaszczepiając” w sobie zainteresowanie nauki ścisłymi.

Źródło: Centrum Popularyzacji Nauki i Innowacji „Kortosfera” 

Konkurs Popularyzator Nauki organizowany jest przez serwis Nauka w Polsce, wydawany przez Fundację Polskiej Agencji Prasowej. Nagradzani są w nim ludzie i instytucje, którzy popularyzują naukę, pomagają innym bliżej poznać i lepiej zrozumieć zjawiska zachodzące wokół człowieka, przybliżają najnowsze wyniki badań naukowych, dzielą się wiedzą i pasją naukową z ludźmi, niezależnie od ich wieku, poziomu wykształcenia i kariery zawodowej odbiorców.

Zwycięzców poznamy w grudniu. (PAP)

Nauka w Polsce

akp/ zan/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • Na zdjęciu Agnieszka Anielska. Fot. archiwum własne

    Agnieszka Anielska – pokazujemy młodym, że nauka to fascynująca droga zawodowa

  • Fot. Bartłomiej Jetczak UG

    Dziennikarz PAP Piotr Mirowicz uhonorowany Medalem 55-lecia Uniwersytetu Gdańskiego

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera