Biotechnologia PBŚ – biotechnologiczne przygody dla młodzieży

Fot. materiały prasowe
Fot. materiały prasowe

Zespół „Biotechnologia PBŚ” od ponad dziesięciu lat prezentuje szkolnej młodzieży świat biotechnologii. Młodzi ludzie są zapraszani do różnorodnych projektów edukacyjnych, warsztatów z eksperymentami czy konkursów.

Biotechnologia PBŚ jest jednym z finalistów tegorocznej edycji konkursu Popularyzator Nauki, w kategorii Zespół.

Biotechnologię PBŚ tworzy silnie zaangażowana grupa czterech naukowczyń, które od ponad 10 lat popularyzują naukę w regionie kujawsko-pomorskim. Odbiorcami ich działań są przede wszystkim uczniowie szkół ponadpodstawowych, ze szczególnym uwzględnieniem mieszkańców miejscowości poza Bydgoszczą. Popularyzatorki współpracują już z ponad 30 placówkami.

Jak podkreślają, ich misją i jednocześnie pasją jest przybliżanie młodzieży tajników biotechnologii, obalanie mitów oraz inspirowanie do krytycznego, opartego na faktach myślenia o świecie. Pokazują tym samym, że nauka to nie hermetyczny świat laboratoriów, lecz - jak podkreślają – fascynująca przestrzeń dostępna dla każdego. Ekspertki stawiają na interaktywny kontakt z nauką – od warsztatów z zakresu hodowli in vitro, mikroskopii czy inżynierii genetycznej, po konkursy i widowiskowe pokazy. Przekonują, że projekty takie jak „Biotechnologiczny Lab Meeting”, czy „BioTech Lab dla niewtajemniczonych” pozwalają na samodzielne doświadczanie nauki.

Szczególną rolę w działaniach Zespołu odgrywa walka z dezinformacją, zwłaszcza w obszarach budzących społecznie emocje – takich jak GMO, szczepionki czy nowoczesne terapie biologiczne. Uczestnicy zajęć mogą przekonać się, jak ważne jest zaufanie do wiedzy eksperckiej i rzetelnych źródeł.

Zespół „Biotechnologia PBŚ” znany jest także z niestandardowych pomysłów, takich jak ustanowienie rekordu w budowaniu najdłuższej helisy DNA czy stworzenie gry edukacyjnej „Escape Lab”, łączącej elementy zabawy z naukowym wyzwaniem. Regularne wydarzenia organizowane z okazji Dnia Dziecka, Dnia Ziemi czy Międzynarodowego Dnia DNA pokazują natomiast, że biotechnologia może być obecna także w przestrzeni świętowania i wspólnej zabawy.

Dla Zespołu ważna jest także inkluzywność – naukowczynie starają się o to, aby z ich przekazu mogli korzystać nawet uczniowie z niepełnosprawnościami wzrokowymi. Biotechnologia PBŚ wspiera również maturzystów dzięki kursowi „Matura z biologii last minute”. To projekt, który sposób łączy powtórkę z praktyką eksperymentalną. W ten sposób nauka staje się nie tylko drogą do zdania egzaminu, ale także mostem prowadzącym do przyszłych wyborów edukacyjnych i kariery naukowej.

Członkinie zespołu są również mentorkami popularyzacji - angażują swoich studentów do współtworzenia działań edukacyjnych.

Za swoje największe osiągnięcie, zespół „Biotechnologia PBŚ” uważa wypracowanie marki bezpłatnych warsztatów biotechnologicznych organizowanych pod nazwą „Biotechnologiczny Lab Meeting” oraz sobotnich, laboratoryjnych zajęć dodatkowych dla uczniów „BioTech Lab dla niewtajemniczonych”. Naukowczynie wskazują też zorganizowanie konkursu na wspomniane wcześniej zbudowanie najdłuższej helisy DNA na świecie, co umożliwiło ustanowienie nieformalnego rekordu Guinnessa. Konkurs zaktywizował uczniów 13 szkół z regionu kujawsko-pomorskiego. Łącznie udało się stworzyć aż 1,31 km łańcucha DNA.

Od trzech lat zespół organizuje również konkurs pt. „Struktury Natury”, w którym uczniowie przedstawiają swoje prace związane z budową DNA, komórką roślinną czy chromosomem, zgłębiając tym samym budowę i funkcję tych struktur. Do tej pory w trzech edycjach wzięło udział ponad 20 szkół.

Grupa uczestniczyła też m.in. w 12. edycji Bydgoskiego Festiwalu Nauki, 30. edycji Biotechnologicznego Lab Meetingu, czy 27. Pikniku Naukowym Polskiego Radia i Centrum Nauki Kopernik „Nie do wiary”. Aktywność publikacyjna Zespołu skupiona jest także wokół mediów społecznościowych, dzisiaj stanowią jedną z najważniejszych dróg dla popularyzacji wiedzy o biotechnologii wśród młodych ludzi. Wraz ze studentami kierunku biotechnologia, naukowczynie prowadzą konto na TikToku oraz profil na Facebooku, gdzie publikują edukacyjne treści.

Nauka w Polsce, Marek Matacz

mat/ agt/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • Na zdjęciu Józef Szewczyk. Fot. archiwum własne.

    Koniec regularnych wydań „Fizyki…”, „Chemii…” i „Geografii w Szkole”

  • Na zdjęciu dr Ewa Górska. Fot. archiwum własne

    Dr Ewa Górska: łamaczka stereotypów

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera