Bunkier Nauki: internetowe „podziemie” dla zainteresowanych rozmowami wyjaśniającymi świat

Fot. archiwum prywatne Bunkier Nauki
Fot. archiwum prywatne Bunkier Nauki

Do internetowego mainstreamu trudno jest się przebić z rzetelnymi treściami naukowymi. Jako Bunkier Nauki działamy w pewnym “podziemiu”, do którego zapraszamy jednak wszystkich zainteresowanych pogłębionymi, naukowymi rozmowami, wyjaśniającymi świat - tłumaczy Natalia Bujak z podcastu Bunkier Nauki.

Podcast popularnonaukowy Bunkier Nauki znalazł się w gronie finalistów konkursu Popularyzator Nauki. Jest nominowany w kategorii Media.

Podcast ten powstaje w Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie od czerwca 2022 roku. Inicjatorem projektu jest Centrum Komunikacji i Marketingu AGH, jednak w tworzenie kanału zaangażowani są naukowcy z wielu wydziałów uczelni, którzy prowadzą rozmowy.

Misją podcastu jest promowanie naukowego spojrzenia na świat, obalanie pseudonaukowych mitów i przeciwdziałanie dezinformacji - zawsze w sposób przystępny, atrakcyjny i ciekawy dla słuchacza.

- Jesteśmy kanałem tworzonym na uczelni. Dlatego też czujemy większą odpowiedzialność za merytoryczność treści naukowych, które pojawiają się w naszym podcaście - zaznacza producentka podcastu, Natalia Bujak. Do listopada 2025 roku na kanale YouTube i Spotify opublikowano 86 rozmów z naukowcami i popularyzatorami nauki. Materiały ukazują się regularnie, co 2 tygodnie w środy o godz. 17.

Do tej pory Bunkier zgromadził ponad 29 tys. subskrybentów na YouTube i ok. 6,2 tys. obserwujących w Spotify, co pokazuje duże zainteresowanie naukowymi rozmowami. Podcast ma też konto na Instagramie, który obserwuje blisko 6 tys. osób. Te liczby - jak podają twórcy podcastu - nie są ich celem, ale motywacją do dalszej pracy - przywracają wiarę w to, że jest potrzeba pogłębionych, naukowych rozmów wyjaśniających świat.

- Jednocześnie uważam, że nauka w świecie social mediów czy YouTube'a nie jest mainstreamowa, zdecydowanie łatwiej jest się przebić z treściami pseudonaukowymi i rozrywkowymi po prostu. Stąd nasza nazwa, bo jako twórcy pogłębionych treści naukowych jesteśmy w „podziemiu” internetu. Jednocześnie chcemy pokazać, że nauka, mimo że wymaga od odbiorcy większego skupienia, może być przedstawiona w sposób przyjemny i ciekawy - opisuje producentka Bunkra.

Jak zaznacza, w Bunkrze Nauki mile widziani są wszyscy odbiorcy, niezależnie od wieku czy poziomu wiedzy na dany temat. Kluczowe jest zainteresowanie nauką i chęć poszerzania horyzontów.

Około godzinne rozmowy z naukowcami i popularyzatorami nauki dotyczą różnych tematów naukowych - to dyskusje zarówno o mózgu, psychologii, klimacie czy medycynie, ale też o teoriach spiskowych, fizyce w „Grze o tron” czy czarnych dziurach.

- Pomysłów na rozmowy i gości mamy co najmniej na kolejnych kilka lat! Wybierając tematy, obserwujemy, o czym się dyskutuje w przestrzeni publicznej, w mediach zarówno społecznościowych, jak i tradycyjnych. Co w tym momencie interesuje ludzi, jakie są tematy bieżące - wyjaśnia Natalia Bujak.

Jak mówi, najwięcej komentarzy zgromadziła rozmowa o teoriach spiskowych, w której Doktor z TikToka Konrad Skotnicki opowiadał, dlaczego w tego typu teorie wierzymy.

- Do tej pory najwięcej wyświetleń ma odcinek z Joanną Wojsiat o tym, jak dbać o mózg. Bardzo dużo zarówno wyświetleń, jak i komentarzy zbierają filmy związane z psychologią, w ostatnim roku na przykład o ADHD i o autyzmie. Faktycznie jest to taki temat, w którym wiele osób się odnajduje, diagnozuje i szuka rozwiązania swoich problemów. W komentarzach wielu widzów się otwiera i mówi o tym, że ten film im pomógł zrozumieć wiele rzeczy. Cieszy nas bardzo, że taki jest też odbiór odcinków - opisuje Natalia Bujak.

Gośćmi Bunkra Nauki byli m.in. znani z social mediów popularyzatorzy jak Adam Mirek czy Aga Szuścik, a także tacy naukowcy jak prof. Szymon Malinowski, prof. Łukasz Wyrzykowski czy dr Alicja Puścian. Prowadzącymi rozmowy są naukowcy z AGH - dr Krzysztof M. Maj, dr inż. Natalia Schmidt-Polończyk, dr inż. Krzysztof Kluza i dr inż. Paweł Janowski.

Bunkier Nauki w 2023 r. zdobył 1. miejsce w konkursie Genius Universitatis w kategorii content marketing. Konkurs organizowany przez Fundację Edukacyjną „Perspektywy” promuje najlepsze marketingowe działania uczelni wyższych. W 2024 r. Bunkier Nauki był nominowany w konkursie o Nagrodę POP Science Śląskiego Festiwalu Nauki w kategorii wideoblog, a w 2025 r. jest nominowany w tym samym konkursie w kategorii podcast – wyniki poznamy w grudniu.

Nauka w Polsce, Ewelina Krajczyńska-Wujec

ekr/ agt/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera