Wspólne oraz podwójne programy studiów i inne wyzwania stojące przed europejską edukacją są tematem dwudniowej debaty, która rozpoczęła się w środę na Politechnice Łódzkiej. W wydarzeniu uczestniczą przedstawiciele 17 krajów, reprezentanci Komisji Europejskiej, uczelni i instytucji akredytacyjnych.
Politechnika Łódzka oraz Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji są organizatorami międzynarodowej konferencji „Joint and Double Programmes in Europe”, poświęconej wspólnym i podwójnym programom studiów, które umożliwiają zdobycie jednego dyplomu, uznawanego w kilku krajach.
- Wspólne i podwójne dyplomy to wyzwanie dla szkolnictwa wyższego. Jeżeli mamy być konkurencyjnym obszarem, to potrzebujemy ciągłego podnoszenia i rozwijania kompetencji, elastycznych ścieżek kształcenia i właśnie wspólnych oraz podwójnych programów studiów. Liczymy na to, że 180 osób z 17 państw, które przyjęły nasze zaproszenie na konferencję, wymieni się doświadczeniami, jak wprowadzać wspólne dyplomy i jak realizować rozwój szkolnictwa wyższego w Unii Europejskiej - podkreślił dyrektor Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji Mirosław Marczewski na briefingu przed wydarzeniem.
Jak dodał, obecnie podwójne i wspólne studia są realizowane w ramach programu Mundus, przy czym rozwiązanie to dotyczy jedynie studiów II stopnia, natomiast przyszłością szkolnictwa wyższego w UE powinny być także wspólne studia na poziomie licencjackim.
- Wspólny dyplom oznacza, że student będzie mógł swobodnie realizować swój cykl edukacyjny, na dwóch, trzech, może nawet czterech uczelniach, ponieważ będzie on na każdej z nich jednolity - wyjaśnił Marczewski.
Zdaniem organizatorów konferencji, w dobie szybkich zmian w europejskim szkolnictwie wyższym na znaczeniu zyskują takie zagadnienia jak elastyczne ścieżki kształcenia, mikropoświadczenia, uznawanie kwalifikacji i wspólne inicjatywy edukacyjne. Stanowią one fundament nowoczesnych modeli edukacyjnych, które odpowiadają na zróżnicowane potrzeby studentów i wyzwania zmieniającego się rynku pracy.
Konferencja w Łodzi została zorganizowana we współpracy z partnerami z Francji, Niemiec i Hiszpanii – trzech państw, które mają najwięcej uniwersytetów europejskich. Uczestniczą w niej też przedstawiciele m.in. Komisji Europejskiej, ambasad, instytucji akredytacyjnych z Polski, Niemiec, Francji, Academic Cooperation Association - think tanku zrzeszającego 23 organizacje europejskie, a także uczelni wyższych z Włoch, Belgii, Irlandii, Czech, Niemiec, Francji.
Wydarzenie jest kontynuacją działań realizowanych w ramach polskiej prezydencji w Radzie UE, w tym prac nad Wspólnym Europejskim Dyplomem. Towarzyszy mu konkurs Co-Create to Educate: International Collaboration Award, wyróżniający najbardziej inspirujące, innowacyjne i kreatywne inicjatywy edukacyjne rozwijane we współpracy międzynarodowej.
Analizy, dobre praktyki i rekomendacje dotyczące wspólnych i podwójnych programów studiów w Europie znalazły się również w publikacji, przygotowanej z okazji konferencji. Można ją znaleźć na stronie www.frse.org.pl .(PAP)
Nauka w Polsce
agm/ agt/
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.