<p>Ofiarą z kwiatów i kadzideł, jak każde tradycja jawajska, zainaugurowano <strong>pierwszy oficjalny koncert gamelanu jawajskiego</strong> - zestawu instrumentów - który podarowała <a href="http://www.imuz.uw.edu.pl/">Instytutowi Muzykologii UW</a> Wanda Kotowicz, była pracownik Uniwersytetu Warszawskiego i mecenas kultury indonezyjskiej. Gamelan to tradycyjna orkiestra indonezyjska, składająca się głównie z instrumentów perkusyjnych - ksylofonów, metalofonów i gongów, czasami też fletów i instrumentów smyczkowych. </p>
Uroczystość przekazania gamelanu odbyła się w czwartek 22 listopada w Pałacu Kazimierzowskim w Warszawie. Przekazany zestaw gamelanu pochodzi ze środkowej Jawy; jest jednym z największych w Polsce i najlepszych w Europie.
"Muzyka wykonywana przez zespoły gamelanowe jest wynikiem wspólnego wysiłku. Każdy grający na tych instrumentach dostraja się do innych muzyków i reaguje na rytmy wybijane przez kolegów" - mówi Wanda Kotowicz.
Z instrumentów będą mogli korzystać muzycy z Warszawskiej Grupy Gamelanowej, działającej przy Instytucie Muzykologii UW. Do tej pory grali oni na gamelanie udostępnianym przez ambasadę Republiki Indonezji w Polsce.
"Mam nadzieję, że korzystając z tego zestawu instrumentów studenci i Warszawska Grupa Gamelanowa będą mogli uczyć się, podnosić i rozwijać poziom swojej wiedzy w wielu tradycjach gamelanu" - zaznacza Kotowicz.
"Przekazany Instytutowi Muzykologii UW gamelan jest dla nas jedynym w swoim rodzaju, pięknym ambasadorem indonezyjskiej tradycji muzycznej i całej kultury tego kraju" - podkreśla dyrektor Instytutu prof. Sławomira Żerańska-Kominek.
Jak wyjaśnia, istnienie Warszawskiej Grupy Gamelanowej przy Instytucie związane jest z realizacją jednego z postulatów metodologicznych, przedstawionych w 1957 roku przez prof. Mantle Hooda, amerykańskiego etnomuzykologa i badacza muzyki jawajskiej.
"W grudniu 1957 roku, podczas dorocznej konferencji Amerykańskiego Towarzystwa Etnomuzykologicznego, prof. Mantle Hood wysunął kilka postulatów metodologicznych dotyczących badania pozaeuropejskich kultur muzycznych. Wśród nich znalazło się żądanie, aby ci, którzy muzykę tę opisują, nauczyli się grać i śpiewać w danej tradycji, żeby badanie nie ograniczało się do biernego opisywania" - wyjaśnia prof. Żerańska-Kominek.
Jak mówi, profesor był otwarty na dialog i współpracę nie tylko z muzykologami pozaeuropejskimi, ale również muzykami. "Był autorem eksperymentalnego programu nauki gry na wschodnich instrumentach na Uniwersytecie Kalifornijskim w Los Angeles. Program zainicjowany przez niego w latach 50. już dawno przestał być eksperymentalny. Jest realizowany dzisiaj przez wiele uniwersytetów, także w Instytucie Muzykologii UW" - mówi.
Warszawska Grupa Gamelanowa działa w obecnym kształcie od 2001 roku. Ma na celu praktyczne poznanie muzycznej kultury Jawy, a także promocję kultury indonezyjskiej w Polsce. Opiekunem grupy jest dr Tomasz Nowak z Zakładu Etnomuzykologii UW. W zajęciach zespołu uczestniczy około 30 studentów Instytutu Muzykologii UW.
* * *
Czwartkowa uroczystość przekazania gamelanu jawajskiego była jedną z imprez uświetniających obchody 190-lecia Uniwersytetu Warszawskiego.
PAP - Nauka w Polsce, Bogusława Szumiec-Presch
reo
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.