Polscy studenci wśród zwycięzców Shell Eco – Marathon

334,2 km na jednym litrze benzyny przejechał pojazd Studenckiego Koła Aerodynamiki Pojazdów SKAP z Politechniki Warszawskiej. Okazał się najlepszym pojazdem na benzynę w kategorii Urban Concept zawodów Shell Eco-Marathon 2013 w Rotterdamie (Holandia).

W tegorocznej 29. edycji Shell Eco-Marathon wzięły udział 224 zespoły, w skład których weszły 3 tys. studentów z 24 krajów. Zawodnicy rywalizowali w dwóch kategoriach: futurystycznej Prototype i konwencjonalnej UrbanConcept, w której brały udział pojazdy gabarytami oraz funkcjonalnością przypominające auta miejskie. Zespoły podejmowały próby przebycia jak najdłuższej trasy na jednym litrze paliwa lub jego równowartości. Samochody wykonały stałą liczbę okrążeń wokół toru przy zadanej prędkości, a organizatorzy obliczyli efektywność energetyczną każdego z pojazdów, przyznając zwycięstwo w każdej z kategorii i dla każdego źródła energii.

W kategorii Urban Concept pojazdy rywalizowały w różnych podkategoriach: napędzanych na etanol, benzynę, diesel, wodór, a także baterie elektryczne.

Pojazd z PW - o nazwie PAKS - pierwsze miejsce zajął wśród pojazdów napędzanych na benzynę. Jak poinformowali w przesłanym PAP komunikacie przedstawiciele konkursu, walka o zwycięstwo toczyła się do ostatniej chwili między zespołem SKAP PW a francuskim zespołem Lycee Louis Delage. Trzeci w klasyfikacji, pojazd Uniwersytetu Mons przejechał o ponad 150 kilometrów krótszy dystans niż Polacy.

PAKS został zaprojektowany jako samochód, który może być zastosowany w indywidualnych środkach transportu przyszłości. Projekt został zrealizowany od zera, jednakże podczas prac nad nim brano pod uwagę doświadczenia zdobyte przy projektowaniu i wykonywaniu jego poprzednika, pojazdu Mikrus. Pojazd debiutował w zawodach Shell Eco-Marathon w 2012 r., gdzie zajął 2. miejsce w kategorii „Safety” oraz 3. miejsce w klasie pojazdów napędzanych benzyną E 95 uzyskując wynik 300 km przejechanych na jednym litrze paliwa. Na udoskonalenie samochodu Polacy dostali dofinansowanie z programu Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego - "Generacja Przyszłości".

W konkursie Shell Eco – Marathon brać mogą udział zespoły ze szkół średnich oraz uczelni z całego świata, stają przed wyzwaniem zaprojektowania, zbudowania i przetestowania najbardziej wydajnych pod względem energetycznym pojazdów. Zwycięża drużyna, która pokona najdłuższy dystans, wykorzystując przy tym jak najmniejszą ilość energii.

PAP - Nauka w Polsce

lt/ agt/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • 06.05.2024. Rektor PG prof. Krzysztof Wilde (P), pierwszy wiceprezes firmy Bechtel Ramesh Balasubramanian (C) oraz prezes Bechtel Polska Leszek Hołda (L) na podpisaniu porozumienia o współpracy Politechniki Gdańskiej z amerykańskim koncernem budowlanym Bechtel w Sali Senatu Politechniki Gdańskiej. PAP/Marcin Gadoms

    Politechnika Gdańska i Bechtel będą współpracowały m.in. w zakresie energetyki jądrowej

  • Prof. Ryszard Koziołek: AI nie wyprze humanistów, ale przesunie ich w inne miejsce (wywiad)

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera