Urządzenia ułatwiające życie niepełnosprawnym czy prototyp systemu do monitoringu ula to niektóre z projektów przygotowanych przez uczniów-wynalazców, uczestników regionalnego etapu konkursu naukowego E(x)plory. Swoje prace zaprezentowali w środę w Warszawie.
Podczas konkursu przedstawiono 29 projektów, z czego aż 14 - z województwa mazowieckiego. Uczniowie stworzyli m.in. różnorodne usprawnienia dla niepełnosprawnych czy system wspomagający pracę pszczelarzy.
Wielu spośród młodych naukowców chciało ułatwić życie osobom niepełnosprawnym, tworząc np. domowy system dla osób niesłyszących czy projekt bionicznej nogi.
Z kolei uczniowie Zespołu Szkół Elektrycznych w Białymstoku przedstawili na konkursie technologie, dzięki którym osoby z niepełnosprawnością nóg mogą korzystać z maszyny do szycia. Wśród zaprezentowanych rozwiązań znajduje się np. regulacja prędkości maszyny do szycia poprzez czujnik nacisku zamontowany na jej blacie.
"Wszystkie rozwiązania są niedrogie oraz uniwersalne, a więc dostępne dla każdego" – podkreślają uczniowie - dodając, że ich celem była chęć niesienia pomocy osobom niepełnosprawnym. "Duże firmy nie interesują się produkcją jakichkolwiek urządzeń dla tak małego grona odbiorców", dlatego - jak twierdzą nastoletni wynalazcy - ważne jest, aby lukę tę wypełnili młodzi pasjonaci.
Uczniowie IV LO oraz ZSP nr 1 w Siedlcach zaprezentowali prototyp systemu, który ma ułatwić pracę pszczelarzy. Beechive Net, jak nazwali swoje urządzenie, jest systemem, który za pomocą sieci czujników monitoruje m.in. temperaturę ula, jego wilgotność czy stężenie gazów. Jak zapewniają twórcy, pszczelarze są na bieżąco informowani o zachodzących w ulu zmianach – a także o kradzieży ula z pasieki.
W konkursie nie zabrakło projektów związanych z transportem. Uczniowie Lubelskiego Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego stworzyli samojezdny wózek transportowy "Wszędołaz", który jest w stanie przemieścić ładunek o ciężarze 300 kg. Urządzenie sterowane jest poprzez aplikację na smartphonie.
"Pewnego dnia, wracając ze szkoły zauważyliśmy, jak starsza pani ma problem z prowadzeniem załadowanego po brzegi wózka sklepowego" – opowiadają twórcy wózka, mówiąc o tym, co ich zainspirowało. - "Wpadliśmy na pomysł, żeby stworzyć samojezdny wózek, który by podążał za osobą, przewożąc towary np. sklepowe bądź zakupy".
Niektórzy młodzi naukowcy przedstawili projekty skierowane do innych młodych naukowców-amatorów. Jak na przykład uczniowie z LO im. Stanisława Małachowskiego w Płocku, którzy przyjechali do Warszawy, aby zaprezentować system odzysku sond atmosferycznych. Jak twierdzą, powinien on szczególnie zainteresować osoby prowadzące amatorskie badania stratosfery – umożliwia bowiem kontrolowanie odzyskania używanych do badań sond, bez ryzyka wyrządzenia szkody przez spadające z dużej wysokości urządzenie.
Do ogólnokrajowego finału przeszli autorzy siedmiu prac. Agata Gaweł z II LO im. S. Batorego w Warszawie zajęła się wpływem produktów zielarskich na florę bakteryjną oraz biologię prawidłowych i rakowych komórek człowieka. Maciej Solnicki z tej samej szkoły jest autorem projektu "Wielofunkcyjne hybrydowe układy elektrokatalityczne aktywne wobec elektroredukcji tlenu w środowisku kwasowym i alkalicznym". Z kolei Anna Łeń z Publicznego LO Politechniki Łódzkiej przygotowała projekt dotyczący dynamiki przepływów o poruszającym się froncie.
Jury doceniło także prototyp systemu, który ma ułatwić pracę pszczelarzy - "Beechive Net", przygotowany przez Michała Radkowskiego z IV LO im. Hetmana S.Żółkiewskiego w Siedlcach i Michała Żmijewskiego z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 1 im. S.Staszica w Siedlcach. Za pracę nt. witaminy B17 ("nieodkryty fenomen medyczny w walce z rakiem czy medyczny absurd?") uznanie zyskał Rafał Karwowski z II LO z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Stefana Batorego w Warszawie.
Kolejny finalista, Michał Paszkowski z Zespołu Szkół i Placówek Oświatowych BSTO im. Zbigniewa Herberta w Bełchatowie, przedstawił koncepcję Pearfect – interpretowanego języka programowania na platformy Linux, BSD, macOS i Windows. Zaś Mateusz Sumorek, Tomasz Muśko i Dominik Wilczyński z Zespołu Szkół Elektrycznych im. prof. Janusza Groszkowskiego w Białymstoku opracowali domowy system usprawniający życie osób niesłyszących i niedosłyszących.
Konkurs Naukowy E(x)plory kierowany jest do młodzieży w wieku 13-20 lat. Jak podają organizatorzy, do tegorocznej edycji zgłoszono prawie 160 projektów, spośród których 140 zakwalifikowało się do etapów regionalnych, odbywających się w Szczecinie, Wrocławiu, Warszawie, Toruniu i Podzamczu k.Kielc. Około 30 najlepszych projektów z całego kraju awansuje do finału, który odbędzie się w październiku w Gdyni. Zwycięzcy konkursu mogą liczyć m.in. na stypendia na rozwój projektu (w wysokości 10 tys. zł, 7 tys. zł i 5 tys. zł) i możliwość udziału w programach mentorskich.
Równocześnie z Festiwalem Naukowym E(x)plory odbył się V Kongres E(x)plory Innowacje, poświęcony tematyce programów akceleracyjnych. Goście dyskutowali m.in. o specyfice programów akceleracyjnych, związanych z nimi doświadczeniach i o współpracy pomiędzy korporacjami a start-upami.
Serwis Nauka w Polsce PAP jest patronem medialnym wydarzenia.
PAP - Nauka w Polsce
kflo/ zan/
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.