Uczelnie i instytucje

Murdzek: skala zapotrzebowania na zdalne nauczanie skokowo wzrosła

PAP/Aleksander Koźmiński 21.05.2020
PAP/Aleksander Koźmiński 21.05.2020

Pandemia koronawirusa zmusiła uczelnie do udoskonalenia narzędzi cyfrowych. Skala zapotrzebowania na zdalne nauczenie skokowo wzrosła - ocenił w środę minister nauki i szkolnictwa wyższego Wojciech Murdzek.

Szef resortu nauki Wojciech Murdzek brał udział w środę w konferencji podsumowującej projekt polskiej platformy edukacyjnej NAVOICA – POLSKI MOOC. W jej ramach powstało 22 kursów, a 9 kolejnych w najbliższym czasie ma pojawić się na platformie.

"Zdalne nauczenie to jest narzędzie, które już jakiś czas temu pojawiło się i zostało wdrażane na różnych uczelniach, w systemie współpracy uczelni ze studentami, z młodymi naukowcami. Sytuacja kryzysu, jeśli chodzi o pandemię, zmusiła nas, żeby rzeczywiście to narzędzie udoskonalić, żeby pójść krok dalej, bo skala zapotrzebowania na zdalne nauczanie, na kursy skokowo wzrosła" - mówił szef resortu nauki Wojciech Murdzek.

Wskazał, że odpowiedzią na duże zapotrzebowanie jest uruchomienie grantów na powstanie kursów, tworzonych przez środowisko akademickie i organizacje pozarządowe. "Myślimy też o zaangażowaniu strony biznesowej" - podkreślił. Z kolei wiceminister nauki Anna Budzanowska wyraziła przypuszczenie, że prawdopodobnie wiele obszarów kształcenia w najbliższych kilku miesiącach pozostanie w formie zdalnej.

O cyfrowych kompetencjach wśród naukowców mówił prezes Centrum Łukasiewicz, Piotr Dardziński. "Możemy powiedzieć, że one mają charakter głównie miękkich kompetencji. Najważniejszą z nich jest chęć uczenia się. Świat cyfrowy, rewolucja cyfrowa, transformacja cyfrowa (...) pokazują nam właściwie, że jeśli nawet nabędziesz jakieś kompetencje w obsłudze różnych instrumentów związanych z cyfryzacją, to one podlegają tak szybkim zmianom, że wymuszają na nas permanentne uczenie się" - podkreślił. W jego ocenie w dobie pandemii wielu naukowców zdało sobie sprawę z tego, że powinno posiadać kompetencje cyfrowe.

"Mówienie językiem cyfrowym jest tak oczywiste, jak kiedyś uczenie czytania" - dodał. Dardziński zastrzegł, że nie chodzi jedynie o "umiejętność mówienia do kamery", ale wykorzystania w procesie edukacyjnym całego środowiska cyfrowego i różnych narzędzi.

Platforma NAVOICA powstała na zlecenie Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Jej operatorem merytorycznym jest Fundacja Młodej Nauki, a technicznym - Ośrodek Przetwarzania Informacji – Państwowy Instytut Badawczy. Dzięki Narodowemu Centrum Badań i Rozwoju na platformie w przyszłości ma pojawić się ponad 191 nowych kursów.

PAP - Nauka w Polsce, Szymon Zdziebłowski

szz/ zan/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • Fot. Adobe Stock

    Święta polskich polarników: w ciemnościach niekończącej się nocy i słońcu antarktycznego lata

  • Fot. Adobe Stock

    12 mln zł na projekty dla studentów. Perły nauki II wybrane

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera