Głuchota nie zmienia mózgu na „mniej uspołeczniony”

Fot. Adobe Stock
Fot. Adobe Stock

Upośledzenie słuchu może powodować u osób niesłyszących trudności w interakcjach społecznych, jednak nie jest to związane ze zmianami w mózgu, ale raczej z niesprzyjającym środowiskiem – sugerują autorzy pracy opublikowanej przez pismo „Human Brain Mapping”.

Włoscy naukowcy z uniwersytetów w Bergamo, Mediolanie i Trento dokonali metaanalizy dotychczas opublikowanych badań, obejmujących obrazowanie mózgu i skupiających się na percepcji społecznej u osób niesłyszących w porównaniu z uczestnikami słyszącymi.

Jak się okazało, zarówno niesłyszący, jak i słyszący uczestnicy badań podczas wykonywania różnych zadań społecznych angażowali te same obszary mózgu. Jednak osoby głuche wykazywały większą aktywację regionów zaangażowanych w przetwarzanie informacji społecznych na podstawie danych wizualnych (takich jak znaki i czytanie z ruchu warg).

„Promowanie nauki języka migowego wśród osób słyszących, a także zapewnianie wyraźnych wskazówek wizualnych w sytuacjach społecznych ułatwiłoby włączenie społeczne osób niesłyszących” – napisali autorzy (https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/hbm.26444). (PAP)

Autor: Paweł Wernicki

pmw/ agt/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • Fot. Adobe Stock

    Naukowcy wykryli problem z równowagą energetyczną Saturna

  • Fot. Adobe Stock

    Praca hybrydowa przynosi korzyści pracodawcom i pracownikom

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera