Projekt rewitalizacji PGR-u nagrodzony w konkursie architektonicznym

PGR 2.0, autorka projektu: Martyna Kędrzyńska. Źródło: Politechnika Warszawska
PGR 2.0, autorka projektu: Martyna Kędrzyńska. Źródło: Politechnika Warszawska

Projekt rewitalizacji Państwowego Gospodarstwa Rolnego w gminie Chojna, przygotowany przez absolwentkę Politechniki Warszawskiej, zdobył główną nagrodę w konkursie Narodowego Instytutu Architektury i Urbanistyki.

Autorką zwycięskiej pracy magisterskiej - w kategorii projektowej, w konkursie „Przestrzeń wspólna jest wartością” - jest Martyna Kędrzyńska z Wydziału Architektury PW.

“Tereny wsi socjalistycznej od lat są marginalizowane, w oczekiwaniu aż kompletnie znikną z powierzchni ziemi i ze zbiorowej pamięci. Projekt PGR 2.0 zakłada odwrócenie tej tendencji i pracę z obszarem wsi postpegeerowskiej, traktując równorzędnie wszystkie warstwy historii i dodając do niej kolejny rozdział” – podkreśla autorka projektu Martyna Kędrzyńska, cytowana w komunikacie na stronie uczelni.

Koncepcja przedstawia wizję adaptacji folwarku popegeerowskiego, łączącą funkcję mieszkaniową z miejscem pracy, odpoczynku i wiejskim krajobrazem. Centralnym elementem jest dziedziniec folwarczny przekształcony na przestrzeń publiczną wsi, która skupiałaby aktywność społeczną mieszkańców – wiejskie forum. Cały teren otaczają permakulturowe ogrody, czyli takie, w których ingerencja człowieka ograniczona jest do minimum.

W imię zasady 3R (reduce – reuse – recycle) istniejącym budynkom została nadana nowa funkcja, a w projekcie wykorzystano materiały z niezbędnych rozbiórek. Typową oborę przekształcono na centrum wspólnoty - wykorzystano oryginalną betonową konstrukcję, wypełnioną naturalnymi materiałami, jak beton konopny oraz drewno.

Praca magisterska „PGR 2.0. Dziedzictwo idei kolektywizacji rolnictwa. Rewitalizacja miejscowości po Państwowych Gospodarstwach Rolnych w gminie Chojna” powstała pod kierunkiem prof. Krystyny Solarek.

W kategorii teoretyczna praca magisterska nagrodę główną otrzymał Łukasz Dudzik z Wydziału Architektury Wnętrz, ASP im. Jana Matejki w Krakowie. W nagrodzonej pracy podjął problem architektury zakorzenionej jako szczególnego rodzaju dobra wspólnego, przyjmując jako studium przypadku zaaranżowanie pawilonu ekspozycyjnego o nazwie Przestrzeń Witkacego.

Jego architektura oparta jest na tradycji budownictwa regionalnego - podhalańskiego, wernakularnego (architektura wernakularna = zakorzeniona w tradycji lokalnej) i stylu zakopiańskim, wykreowanym przez Stanisława Witkiewicza - informują organizatorzy konkursu. Autor skupia się na złożonych aspektach użycia tej tradycji dla wykreowania architektury wystawowej, reprezentatywnej dla XXI w.

Promotorką tej pracy jest dr Patrycja Ochman-Tarka z Wydziału Architektury Wnętrz, ASP im. Jana Matejki w Krakowie.

Konkurs Narodowego Instytutu Architektury i Urbanistyki (NIAiU) jest skierowany do absolwentów różnych kierunków. Jego celem jest promocja najlepszych dyplomów oraz motywowanie studentów do podejmowania tematu przestrzeni wspólnych i publicznych czy obiektów użyteczności publicznej w swoich pracach magisterskich.

Więcej informacji na temat konkursu Nagroda NIAiU – "Przestrzeń wspólna jest wartością" można znaleźć tutaj.

Nauka w Polsce

ekr/ bar/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • Źródło: NAWA

    A. Szeptycki: Międzynarodowy Dzień Studenta symbolizuje solidarność akademicką

  • 08.11.2024. Minister nauki Dariusz Wieczorek podczas konferencji prasowej nt. wyników rekrutacji na studia na rok akademicki 2024/25 w uczelniach nadzorowanych przez ministra nauki w siedzibie resortu w Warszawie.PAP/Paweł Supernak

    Liczba studentów rozpoczynających studia w roku akademickim 2024/2025 wzrosła o 5 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera