Model kryształu węglika krzemu z dyslokacjami krawędziowymi  wprowadzonymi w miejscach zaznaczonych na czerwono. Na dole wygląd  pojedynczej płaszczyzny krystalograficznej. Na żółto wyróżniono miejsca,  przez które ładunki elektryczne mogą „wyciekać” do sąsiednich warstw.  (Źródło: IFJ PAN)

Teoria ujawnia naturę niedoskonałości kryształów (węglika krzemu)

Defekty w kryształach wpływają na strukturę całego materiału. Fizycy na przykładzie kryształu węglika krzemu pokazali, że nawet tak wymagające obliczeniowo defekty można z powodzeniem badać z dokładnością atomową za pomocą umiejętnie skonstruowanego modelu.

Najpopularniejsze

  • Źródło: PAP

    Wiceminister nauki na Forum Ekonomicznym: Polska ma potencjał, by stać się technologicznym hubem Europy

  • Życie nad wielką rzeką: jak polscy chłopi i Olędrzy z Kazunia radzili sobie z Wisłą

  • Kosmiczne turbulencje bez pamięci

  • Wiceminister Gzik: propozycja prezydenta Nawrockiego ws. funduszu z 5 mld zł na naukę - nierealna

  • Prezes PAN: Fundusz Rozwoju Technologii Przełomowych potrzebny, ale poczekajmy na szczegóły

  • Fot. Adobe Stock

    Szansa na profilaktykę zakażenia HIV podawaną raz w roku

  • Biopaliwa można ulepszyć dzięki sztucznej inteligencji

  • Immunologiczne podłoże przewlekłego zmęczenia

  • Kanada/ Konieczna współpraca trzech krajów, by ochronić motyle monarchy

  • Zmierzono rekordowo masywny układ podwójny gwiazd

Fot. Adobe Stock

Neurobiolog: nasze mózgi nie są w stanie nauczyć się wszystkiego w takim samym stopniu i czasie

Ambicją szkoły systemowej jest to, aby wszystkich nauczyć tego samego, w takim samym stopniu i takim samym czasie. Z perspektywy neurobiologicznej to się nie może udać, ponieważ nasze mózgi tak nie działają – podkreślił neurobiolog dr Marek Kaczmarzyk w dniu rozpoczęcia nowego roku szkolnego.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera