Stres szkodzi rezerwie poznawczej

Fot. Adobe Stock
Fot. Adobe Stock

Silny lub ciągły stres redukuje tzw. rezerwę poznawczą, która pomaga dłużej zachować sprawny umysł. Dzieje się tak m.in. za sprawą kortyzolu.

Już w latach 80-tych naukowcy odkryli, że w mózgach niektórych osób bez żadnych objawów klinicznych można znaleźć ślady zaawansowanej choroby Alzheimera.

Od tamtej pory uważa się, że niektórym ludziom z uszkodzeniami mózgu, na normalne funkcjonowanie pozwala tzw. rezerwa poznawcza, czyli nadwyżka możliwości mentalnych. Można ją rozwijać dzięki angażującym intelektualnie zajęciom (w tym pracy czy hobby) czy zdrowemu życiu społecznemu.

Jednak, jak się okazuje, silny lub chroniczny stres rezerwę tę zmniejsza – donoszą naukowcy ze szwedzkiego Instytutu Karolinska.

W grupie ponad setki osób przeanalizowali oni poziom zwanego hormonem stresu kortyzolu, natężenie psychologicznego stresu, obecność markerów choroby Alzheimera, a także wspomnianą rezerwę poznawczą i sprawność intelektualną. Jak zauważyli, większa rezerwa poznawcza wiązała się z lepszą pracą intelektu, ale jej wpływ malał z nasileniem stresu.

"Wyniki te mogą mieć znaczenie kliniczne, ponieważ coraz więcej badań wskazuje, że ćwiczenia uważności czy medytacja mogą zmniejszyć stężenie kortyzolu i poprawić zdolności poznawcze" – mówi dr Manasa Shanta Yerramalla – główna autorka badania opublikowanego na łamach pisma "Alzheimer s & Dementia".

"Różne strategie zarządzania stresem mogą być dobrym dodatkiem do promowanych obecnie elementów stylu życia zapobiegających chorobie Alzheimera" – podkreśla badaczka.

Ona i jej zespół zamierzają kontynuować badania nad tym zagadnieniem. Jak zwracają uwagę naukowcy, wartościowe może być sprawdzenie opisanych zależności na większej grupie ochotników i bliższe przyjrzenie się udziałowi różnych aspektów snu. (PAP)

Marek Matacz

mat/ zan/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • Fot. Adobe Stock

    COVID-owa "mgła mózgowa" - związana z funkcją płuc

  • Fot. Adobe Stock

    Hibernujące wiewiórkowate nie czują pragnienia

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera