
ChatGPT najczęściej przydaje się studentom do burzy mózgów, streszczania tekstów, researchu przy pisaniu tekstów naukowych. Studenci korzystają z narzędzia chętnie i z ciekawością, ale są świadomi jego ograniczeń - wynikło z badań w 109 krajach.
“Ludzie dzielą się na takich, którzy już używają narzędzi AI i tych, którzy będą ich używali” - zapewnił w rozmowie z PAP uczestnik badań prof. Artur Strzelecki z Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. Jeśli chodzi zaś o studentów - zrelacjonował - to wśród nich prawie wszyscy używają ChatuGPT.

W dużym międzynarodowym badaniu blisko 150 naukowców przepytało 23 tys. studentów, w jaki sposób korzystają w swojej nauce z ChatuGPT. Badania ukazały się w PLOS One.
Studenci głównie korzystali z ChatuGPT przy burzy mózgów i wymyślaniu nowych pomysłów (29 proc.), podsumowywaniu długich tekstów (27 proc.) i wyszukiwaniu informacji do artykułów naukowych (25 proc.). Jeden na pięcioro badanych używał też ChatuGPT jako: pomocy przy pisaniu tekstów na studiach - prac zaliczeniowych i artykułów naukowych, powtarzaniu wiedzy do egzaminów, tłumaczeniu z jednego języka na inny, szukaniu porad w osobistych sprawach, pisaniu kodów programistycznych oraz korekcie tekstów. ChatGPT mniejszą popularność miał jako narzędzie do pisania oficjalnych tekstów (np. maili), rozwiązywania zadań matematycznych oraz w twórczości (układanie historyjek, wierszy). “A to może znaczyć, że studenci wciąż - jeśli chodzi o ekspresję - stawiają bardziej na własne możliwości niż na możliwości AI” - skomentowali badacze w PlosOne.
Studenci uznawali, że czat jest może niezły w upraszczaniu skomplikowanych informacji i podsumowywaniu treści, ale już mniej wiarygodny - “w dostarczaniu informacji i wspieraniu nauki”.
Dwie trzecie badanych uważało za konieczne to, by studenci podejmowali odpowiednie działania, by w kontakcie z ChatGPT chronić swoje prywatne informacje. A około połowa badanych uznała, że uczelnie czy instytucje badawcze powinny wydać wytyczne, w jaki sposób można używać ChatuGPT w pracy naukowej. Co drugi badany uważał też, że studenci powinni konsultować z wykładowcami zakres, w jakim używają ChatuGPT w pracy badawczej.
“Studenci powinni pamiętać, że nie wszystko, co wytworzy AI jest prawdą" - przypomniał prof. Strzelecki. I podkreślił, jak ważne jest to, by być wyczulonym na tzw. halucynacje AI. AI w swoich wypowiedziach czasami bowiem zmyśla jakieś wiadomości i przedstawia je tak, jakby były prawdziwe. Nie wszystko zaś przecież, co jest napisane profesjonalnym, starannym językiem, jest zgodne z prawdą.

Ludwika Tomala (PAP)
lt/ bar/
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.