
W niedzielę 24 sierpnia Starship może wystartować po raz dziesiąty. System czekają m.in. skomplikowane testy boostera i orbitalne manewry drugiego stopnia.
Jak podaje SpaceX, już 24 sierpnia o godz. 13.30 polskiego czasu rozpocznie się okno startowe dla kolejnego, dziesiątego już lotu systemu Starship. Jednym z głównych celów są rozległe testy boostera Super Heavy, prowadzone w trakcie jego lotu do miejsca lądowania na obszarze Zatoki Meksykańskiej.
Po separacji stopni, Super Heavy ma wykonać kontrolowany obrót i uruchomić silniki w celu zawrócenia.
Po raz pierwszy taki manewr został wykonany w trakcie poprzedniego lotu. Dzięki niemu, jak wyjaśniają eksperci SpaceX, można zaoszczędzić paliwo i wykorzystać je w trakcie wznoszenia do wyniesienia dodatkowej masy na orbitę.
Jednak główne testy boostera mają być związane z lądowaniem przy użyciu nietypowych konfiguracji silników.
Jeden z centralnych silników używanych w końcowej fazie lądowania ma zostać celowo wyłączony, co pozwoli na zebranie danych odnośnie przejęcia manewru lądowania przez zapasowy silnik z pierścienia środkowego.
W czasie końcowego etapu lądowania Super Heavy ma przejść do pracy na zaledwie dwóch centralnych silnikach. Na tym etapie ma dojść do pełnego zawisu, po którym silniki mają zostać wyłączone, a booster ma wpaść do zatoki.
Tymczasem górny stopień - Starship - ma przed sobą liczne eksperymenty prowadzone w przestrzeni kosmicznej i w atmosferze. Mowa m.in. o rozmieszczeniu ośmiu symulowanych satelitów Starlink oraz ponownym uruchomieniu w kosmosie silnika Raptor. W planach są też manewry skoncentrowane na umożliwieniu górnemu stopniowi powrotu na miejsce startu.
Ponadto usunięto znaczną liczbę płytek osłony termicznej, aby przeprowadzić testy obciążeniowe wrażliwych obszarów statku podczas wejścia w atmosferę. Mają też zostać sprawdzone różne metalowe warianty płytek, w tym jedna z aktywnym chłodzeniem. Przetestowana zostanie też odporność termiczna i wytrzymałościowa zaczepów do chwytania Starshipa.
Profil ponownego wejścia rakiety został przy tym zaprojektowany tak, by celowo obciążyć tylną parę klap w momencie maksymalnego ciśnienia dynamicznego.
- Testowe loty wciąż dostarczają cennych informacji, które służą do udoskonalania projektu pojazdów Starship i Super Heavy nowej generacji. Wraz ze zwiększaniem produkcji w Starfactory na terenie Starbase oraz budową nowej infrastruktury startowej i testowej w Teksasie oraz na Florydzie, Starship jest na dobrej drodze do dalszego rozwoju w kierunku stworzenia szybkiego i w pełni wielokrotnego systemu startowego” – podkreśla SpaceX.
Marek Matacz (PAP)
mat/ zan/
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.