Agnieszka Anielska – pokazujemy młodym, że nauka to fascynująca droga zawodowa

Na zdjęciu Agnieszka Anielska. Fot. archiwum własne
Na zdjęciu Agnieszka Anielska. Fot. archiwum własne

Stworzyła kompleksowy, uczelniany system, dzięki któremu uczniowie i studenci mogą przekonać się, że nauka to fascynująca ścieżka rozwoju zawodowego, poznają wybitnych naukowców, kulisy badań i biorą udział w pierwszych eksperymentach. Agnieszka Anielska z Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego jest finalistką XXI edycji konkursu Popularyzator Nauki.

Konkurs Popularyzator Nauki organizowany jest przez serwis Nauka w Polsce, wydawany przez Fundację Polskiej Agencji Prasowej. Agnieszka Anielska jest w gronie 24 finalistów, kandyduje w kategorii Animator.

Upowszechnianiem nauki zajmuje się, odkąd pracuje w strukturze Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego, czyli od 2019 roku. Jej dotychczasowa działalność popularyzatorska obejmuje szereg działań adresowanych do odbiorców niezwiązanych ze środowiskiem naukowym. Z myślą o nich przygotowuje m.in. materiały wideo przybliżające badania i osiągnięcia naukowców Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego (www.naukatoludzie.gumed.edu.pl i https://youngscientists.mug.edu.pl) i publikuje teksty w czasopismach ogólnopolskich.

Na zdjęciu Agnieszka Anielska. Fot. archiwum własne

Uwagę i aktywność Agnieszka Anielska koncentruje jednak głównie na popularyzacji pracy naukowej jako fascynującej ścieżki rozwoju zawodowego dla młodych, utalentowanych ludzi, których zainteresowania oscylują wokół nauk ścisłych i przyrodniczych.

Na Gdańskim Uniwersytecie Medycznym stworzyła kilkuetapowy system identyfikowania, wspierania i rozwoju młodych talentów, który obejmuje uczniów szkół średnich i studentów kierunków medycznych. Składające się na niego działania umożliwiają im stopniowe „zanurzanie się” w świecie badań naukowych, a następnie konsekwentne rozwijanie potencjału i naukowej pasji. W ramach wspomnianego systemu realizowane są trzy programy, które się uzupełniają.

Pierwszym jest program dla uczniów szkół średnich z całej Polski pod nazwą „Nauka to ludzie”. Jego celem jest nie tylko popularyzacja badań naukowych, ale też zapoznanie z ich metodologią i identyfikacja uczniów szczególnie predysponowanych do pracy naukowej.

– Po kilku latach nasz program jest już na tyle rozpoznawalny w szkołach średnich, że liczba zgłoszeń kilkukrotnie przekracza liczbę dostępnych miejsc. Również nasi wykładowcy chętnie biorą udział w spotkaniach z młodymi ludźmi i pytają o kolejne edycje – opisuje Agnieszka Anielska.

Do programu każdego roku trafia niewielka grupa 30 osób. Umożliwia to nie tylko efektywną realizację zajęć praktycznych, ale też nawiązywanie inspirujących relacji mistrz-uczeń.

– Dokładamy bowiem starań, aby uczniowie mieli kontakt z wybitnymi naukowcami, których u nas nie brakuje – wyjaśnia finalistka konkursu.

Pod ich okiem uczniowie poznają kulisy badań klinicznych, translacyjnych, mogą też spróbować swoich sił w laboratorium czy pracowniach symulacji, w których na co dzień uczą się doświadczeni lekarze. Półroczny cykl spotkań wykracza poza przekazywanie wiedzy – mają one inspirować, motywować i budować przekonanie, że działalność naukowa daje atrakcyjne perspektywy rozwoju.

– Nieraz słyszałam od wykładowców, że pomimo bardzo młodego wieku uczestników programu, są w stanie z nimi rozmawiać jak ze studentami – i to wcale nie pierwszego czy drugiego roku. Ta płaszczyzna partnerskiej rozmowy to dowód na to, że po obu stronach znalazły się właściwe osoby – mówi Agnieszka Anielska.

Część absolwentów programu już studiuje w GUMed. Od pierwszych lat aktywnie działają w kołach naukowych, odnoszą sukcesy na międzynarodowych konferencjach. – Z dumą się im przyglądam – dodaje finalistka konkursu Popularyzator Nauki.

Kolejną część opracowanego systemu stanowi „Niezbędnik Młodego Badacza”, czyli cykl praktycznych spotkań rozwijających kluczowe umiejętności studentów stawiających pierwsze kroki na ścieżce rozwoju naukowego. Młodzi badacze poznają m.in. poszczególne etapy pracy nad publikacją naukową czy najważniejsze kryteria doboru odpowiednich czasopism, aby dzielić się wynikami swoich prac. Mogą wziąć udział w zaawansowanych zajęciach ze statystyki oraz warsztatach, podczas których uczą się przygotowywania wniosków do instytucji finansujących badania. Odkrywają również tajniki komunikacji naukowej i popularyzacji nauki.

Zajęcia są prowadzone przez doświadczonych naukowców GUMed oraz ekspertów zewnętrznych.

– Jestem szczególnie dumna, że ta inicjatywa jest realizowana we współpracy z naszym Studenckim Towarzystwem Naukowym – mówi Agnieszka Anielska. – Bardzo zależało mi na tym, aby wykorzystać potencjał studentów, a jednocześnie poznać ich rzeczywiste potrzeby.

Ostatni etap ścieżki rozwojowej dla młodych talentów to program „Studencki grant”. Daje on najzdolniejszym studentom możliwość wykorzystania zdobytych wcześniej umiejętności, pozyskania grantów wewnątrzuczelnianych, a następnie samodzielnej (pod nadzorem mentora) realizacji pierwszych projektów badawczych. Program umożliwia przejście pełnej ścieżki – przygotowanie wniosku grantowego, udział w procedurze konkursowej, a w przypadku laureatów również realizację i sprawozdanie merytoryczne i finansowe z przeprowadzonych badań.

Jak podkreśla Agnieszka Anielska, zaproponowany, kilkuetapowy model pracy zapewnia ciągłość i spójność działań, tworząc systemowe rozwiązanie w zakresie zarządzania talentami w uczelni medycznej i w tym kontekście jest działaniem dość unikatowym. Inspiruje do głębszego zrozumienia świata, stawiania kolejnych pytań i odkrywania – dzięki metodzie naukowej – kolejnych jego tajemnic.

– Znalezienie się w finale konkursu "Popularyzator nauki" to ogromne wyróżnienie. Muszę tu jednak podkreślić, że to wyróżnienie nie tylko dla mnie, ale dla całej wspaniałej "społeczności", którą udało się nam stworzyć. Mam tu na myśli kilkadziesiąt osób – badaczy i badaczek Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego – z którymi miałam i mam przyjemność współpracować. Są wśród nich takie osoby, które wspierają mnie od samego początku. To nasz wspólny sukces i to cieszy mnie szczególnie – podsumowuje. (PAP)

Nauka w Polsce, Ewelina Krajczyńska-Wujec

ekr/ zan/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera