Pierwszy zbiór danych o mikrobiomie Polaków trafił do komercjalizacji

Fot. Adobe Stock
Fot. Adobe Stock

Wyniki projektu badawczego „Mapa Mikrobiomu Polski”, realizowanego przez konsorcjum pod kierunkiem Instytutu Chemii Bioorganicznej PAN, weszły w etap komercjalizacji. To krok w kierunku wykorzystania wiedzy o mikrobiomie w diagnostyce i medycynie spersonalizowanej.

Jak poinformował PAP dr hab. Paweł Łabaj, prof. UJ, współzałożyciel firmy Onebiome, która wykupiła wyniki projektu, „Mapa Mikrobiomu Polski” - to pierwszy na tak dużą skalę zbiór danych mikrobiologicznych, genetycznych i fenotypowych, opisujących polską populację: osób zdrowych oraz pacjentów onkologicznych leczonych immunoterapią.

Jak ocenia, zebrany w ramach projektu materiał ma wielką wartość dla nauki i przemysłu, stanowi też punkt odniesienia dla przyszłych badań klinicznych i rozwojowych w zakresie zdrowia jelitowego. Pozwoli na lepsze zrozumienie roli mikrobioty jelitowej w zdrowiu i chorobie oraz umożliwi rozwój spersonalizowanych terapii, probiotyków i diagnostyki opartej na charakteryzacji mikrobiomu.

Za część badawczą i eksperymentalną przedsięwzięcia odpowiadał Instytut Chemii Bioorganicznej PAN. Rekrutował uczestników, pobierał i przetwarzał próbki biologiczne oraz wykonywał analizy laboratoryjne, m.in. sekwencjonowanie materiału genetycznego i metagenomicznego. Partnerem technologicznym była spółka Ardigen SA, która opracowała infrastrukturę bioinformatyczną projektu, służącą do analizy danych metagenomicznych, integracji danych wielowymiarowych oraz tworzenia protokółów analitycznych.

- Naszą rolą było dostarczenie technologii, która przekuwa te skomplikowane dane biologiczne w wiedzę, która w rękach Onebiome pomoże w walce o zdrowie. To jest właśnie sedno naszej misji: tworzyć rozwiązania, które mają realny wpływ na ludzkie życie - powiedziała dr Kaja Milanowska-Zabel, kierowniczka merytoryczna ze strony Ardigen, cytowana w informacji prasowej przesłanej w środę PAP.

- Dla nas to moment symboliczny. Wyniki projektu naukowego, który przez ostatnie lata rozwijał wiedzę o polskim mikrobiomie, teraz otrzymują praktyczne zastosowanie. To właśnie jest drugie życie „Mapy Mikrobiomu Polski” - przejście od nauki do realnych produktów wspierających zdrowie i profilaktykę - dodał prof. Łabaj.

Zakupiona „Mapa Mikrobiomu Polski” pozwoli lepiej dopasować wykorzystywane obecnie modele analizy mikrobiomu do specyfiki polskiej populacji i opracować zakresy referencyjne odzwierciedlające jej cechy. W wyniku komercjalizacji projektu mają powstać usługi i produkty, służące spersonalizowanej analizie mikrobiomu, biobankowaniu oraz długofalowemu monitorowaniu zmian mikrobioty jelitowej.

- Każdy z nas nosi w sobie ekosystem większy i bardziej złożony niż dżungla tropikalna, tylko że ukryty w jelitach. W „Mapie Mikrobiomu Polski” po raz pierwszy skatalogowaliśmy ten mikrokosmos na poziomie naszej populacji. Teraz ta wiedza przestaje być zamknięta w publikacjach naukowych. Zaczyna pracować dla pacjentów, lekarzy i innowatorów. To prawdziwa translacja nauki do rzeczywistości - podsumowała prof. Anna Philips z ICHB PAN, kierowniczka projektu.

Projekt był finansowany ze środków NCBR.

Katarzyna Czechowicz

kap/ zan/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • Fot. Adobe Stock

    Ekspertka: przeciwciała bispecyficzne to przyszłość leczenia raka płuca

  • Fot. materiały prasowe MCB

    Odkrycie o potencjale terapeutycznym w reumatoidalnym zapaleniu stawów

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera