Badania: nawet małe dzieci mogą spożywać jajka, zmniejsza to ryzyko alergii

 25.09.2024 PAP/Jakub Kaczmarczyk
25.09.2024 PAP/Jakub Kaczmarczyk

Wprowadzenie jajek do jadłospisu dzieci powyżej szóstego miesiąca życia nie zwiększa, lecz wręcz odwrotnie – zmniejsza u nich ryzyko alergii. Z najnowszych badań przeprowadzonych w Australii wynika, że bezpiecznie mogą je spożywać nawet maluchy, w których rodzinach występują alergie.

W ostatnich latach wiele było zawirowań w zaleceniach dotyczących produktów spożywczych, które mogą sprzyjać uczuleniom u małych dzieci. Amerykańska Akademia Pediatrii (AAP), wyznaczająca globalne standardy w zakresie opieki zdrowotnej, rozwoju i bezpieczeństwa dzieci i młodzieży, w 2000 r. zaleciła, żeby nie podawać jajek maluchom do drugiego roku życia zagrożonym alergią z powodu egzemy lub rodzinnych skłonności do uczuleń.

W 2008 AAP zmieniła te rekomendacje, sugerując, że jajka mogą być spożywane nawet przez niemowlęta powyżej szóstego miesiąca życia. Amerykańscy eksperci podkreślali wtedy, że brakuje jednoznacznych dowodów na to, że podawanie jajek w późniejszym wieku zmniejsza ryzyko alergii.

Ustalenia te jeszcze bardziej potwierdzają najnowsze badania specjalistów z University of Queensland (Australia), o czym informują oni na łamach najnowszego wydania „JAMA Pediatrics”. Wynika z nich, że wcześniejsze wprowadzenie jajek do jadłospisu maluchów powyżej szóstego miesiąca życia jest bezpieczne i zmniejsza ryzyko alergii.

Badaniami objęto ponad 7 tys. dzieci w wieku 11-15 miesięcy, które były objęto opieką w ośrodkach w Melbourne. Podzielone je na dwie grupy. Jedna obejmowała maluchy monitorowane w latach 2007-2011, czyli w okresie, w który zalecano, żeby jajka wprowadzano do jadłospisu dzieci w późniejszym wieku. Rekomendacje te zmieniono w Australii w 2016 r. Dlatego druga badana grupa obejmowała dzieci, które były leczone w latach 2018-2019.

Zmiana zaleceń w Australii sprawiła, że odsetek dzieci, którym podawano jajka już po szóstym miesiącu życia, wzrósł z 25 proc. w latach 2007-2011, do 57 proc. w badanym okresie od 2018 do 2019 r. Jednocześnie zmniejszył się odsetek alergii w obydwu porównywanych okresach – z 9,2 proc. do 7,6 proc. Spadła także liczba przypadków wczesnej egzemy u dzieci – z 34,6 proc. do 21,9 proc.

Egzema to choroba zapalna skóry objawiająca się czerwonymi, suchymi i łuszczącymi się zmianami, którym może towarzyszyć silny świąd. Najczęściej związana jest z alergią lub nieprawidłową reakcją układu odpornościowego.

Podawanie jajek nawet niemowlętom od szóstego miesiąca życia jest rekomendowane przez wiele towarzystw naukowych. W USA zalecania takie opublikowały Amerykańskie Kolegium Alergii, Astmy i Immunologii (ACAAI) oraz Amerykańska Akademia Alergii, Astmy i Immunologii (AAAAI).

- Kiedy zaczynaliśmy nasze badania mieliśmy nadzieje, że te rekomendacje, wprowadzone w Australii w 2016 r., zostaną potwierdzone – powiedziała stacji CNN główna autorka badania prof. Jennifer Koplin z University of Queensland.

Zbigniew Wojtasiński (PAP)

zbw/ agt/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • Fot. Adobe Stock

    Poglądy polityczne wpływają na wybór partnera

  • EPA/NASA 06.04.2026

    USA/ NASA: trzech Amerykanów i jeden Włoch polecą na misję Artemis III

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera