Uczelnie i instytucje

Powstaje system służący spójnej ocenie i porównywaniu kwalifikacji

Fot. Fotolia
Fot. Fotolia

Instytut Badań Edukacyjnych pracuje nad projektem Polskiej Ramy Kwalifikacji, która m.in. pozwoli wiarygodnie oceniać i porównywać kwalifikacje pracowników i kandydatów do pracy, w Polsce i za granicą - poinformowano na poniedziałkowym spotkaniu w instytucie.

Instytut (IBE) prowadzi badania naukowe związane z funkcjonowaniem i skutecznością systemu edukacji w Polsce. Uczestniczy też w międzynarodowych i krajowych projektach badawczych, przygotowuje raporty, sporządza ekspertyzy itp.

Obecnie eksperci instytutu przygotowują projekt Polskiej Ramy Kwalifikacji (PRK). Ten system pozwoli na wiarygodną ocenę i porównywanie kwalifikacji pracowników i kandydatów do pracy - tłumaczyła dr Agnieszka Chłoń-Domińczak z IBE na spotkaniu z dziennikarzami. "Umożliwia to zdobywanie dyplomów i certyfikatów świadectw, wiarygodnych i docelowo rozpoznawalnych na rynku pracy, bez względu na to, jaka jest forma i czas kształcenia, czy ktoś się uczył w szkole, czy tylko chce formalnie potwierdzić swoje umiejętności zdobyte na kursach czy szkoleniach" - mówiła.

Ma to ułatwić ludziom znajdowanie pracy zgodnej z kwalifikacjami i wykształceniem. W Unii Europejskiej już teraz działa Europejska Rama Kwalifikacji (ERK), zarekomendowana w 2008 r. przez Parlament Europejski - poinformowała Chłoń-Domińczak. To także system porównywania, "który pomaga funkcjonować na europejskim rynku pracy i mówi zagranicznym pracodawcom, co właściwie oznacza dyplom uzyskany w innym kraju" - tłumaczyła ekspert. Polskim elementem tego systemu będzie Polska Rama Kwalifikacji.

Eksperci IBE omówili też wyniki badania skuteczności międzynarodowych inicjatyw, które mają wspierać mobilność studentów, absolwentów i osób uczących się. Dr Chłoń-Domińczak zaznaczyła, że chodzi o mobilność szeroko rozumianą - nie tylko jako naukę albo pracę za granicą, ale też o mobilność zawodową, która oznacza rozbudowywanie kompetencji i kształcenie przez całe życie.

Mobilność osób uczących się, absolwentów i pracowników w krajach Unii wspiera Komisja Europejska. Jej narzędziem są programy nauki, praktyk, staży zawodowych i naukowych oraz zdobywania nowych kompetencji za granicą - przypomnieli eksperci z instytutu. Do najbardziej znanych z tych programów należą np. Erasmus (program wymiany studentów), Comenius (dla osób i instytucji zaangażowanych w edukację od przedszkoli po szkoły średnie) czy Wizyty Studyjne (dla specjalistów w dziedzinie kształcenia).

Znaczenie takich międzynarodowych inicjatyw IBE badał od sierpnia 2011 do marca 2012 roku. O skuteczność programów pytano nauczycieli szkół zawodowych, przedstawicieli organizacji studenckich, agencji rekrutacyjnych, pracodawców i ekspertów. Uczestnicy badania doceniają, że "programy mobilnościowe" pozwalają na zdobycie pierwszych doświadczeń w pracy czy studiowaniu za granicą, naukę języków, komunikację z innymi kulturami, pozytywnie wpływają na samoocenę uczestników i ich atrakcyjność na europejskim rynku pracy - poinformowali autorzy badania.

Zdaniem respondentów największy wpływ na wzrost mobilności mają programy Erasmus, Leonardo da Vinci, Erasmus Mundus, Fundusz Stypendialny i Szkoleniowy oraz Wizyty Studyjne. Za najmniej skuteczne uznano inicjatywę Europass (która ma ułatwiać Europejczykom prezentowanie swoich kwalifikacji i umiejętności), Fundusz Stypendialny SCIEX (przeznaczony dla pracowników naukowych i na rzecz badań) oraz Grundtvig (skierowany do organizacji działających na rzecz edukacji dorosłych).

Zdaniem dr Chłoń-Domińczak, wyniki tego badania świadczą o potrzebie kolejnych działań związanych z promowaniem mobilności. "Widać, że wśród pracodawców, zwłaszcza w małych i średnich przedsiębiorstwach, pojawia się niechęć do inwestowania w kompetencje pracowników, wysyłania ich na szkolenia, skoro to odrywa ich od pracy. Mimo tego, że mają szansę czegoś się nauczyć, a potem lepiej pracować" - podkreśliła.

PAP - Nauka w Polsce

zan/ tot/bsz

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • Fot. Adobe Stock

    Raport: w akademikach w Polsce brakuje 400 tys. miejsc noclegowych

  • 10.04.2025. Ćwiczenia reagowania kryzysowego Kryzys 25 w Centrum Symulacji Medycznej, Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu, 10 bm. Wydarzenie jest organizowane przez Akademię Wojsk Lądowych. Scenariusz zakładał akcję ratunkową, po pożarze. Celem ćwiczeń jest koordynacja służb, rozwinięcie zdolności organizacyjnej, analiza sprawności działania, praktyczne nauczanie studentów ratownictwa medycznego i wydziału lekarskiego poprzez symulowane działania ratunkowe. PAP/Maciej Kulczyński

    Wrocław/ Studenci AWL z innymi służbami ćwiczyli akcje ewakuacyjne

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera