Sprawność w dorosłym wieku chroni przed chorobami na starość

Fot. Fotolia
Fot. Fotolia

Sprawność fizyczna w wieku 30, 40 i 50 lat nie tylko przedłuża życie, ale też zwiększa szanse na zdrowe starzenie, bez chorób przewlekłych – wynika z amerykańskich badań, o których informuje internetowe wydanie pisma „Archives of Internal Medicine”.

„Wykazaliśmy, że bycie sprawnym fizycznie nie tylko opóźnia to co nieuchronne, ale naprawdę obniża ryzyko chorób przewlekłych w ostatnim okresie życia” – komentuje dr Jarett Berry z University of Texas Southwestern Medical Center w Dallas (USA).

Jego zespół razem z kolegami z Cooper Institute przeanalizował zbierane latami dane dotyczące stanu zdrowia 18,6 tys. osób - uczestników długofalowego badania o nazwie Cooper Center Longitudinal Study.

Okazało się poprawa sprawności fizycznej w średnim wieku o 20 proc. wiązała się ze zmniejszeniem o 20 proc. ryzyka chorób przewlekłych, takich jak niewydolność serca, choroba Alzheimera i rak jelita grubego kilka dekad później.

Te korzystne efekty utrzymywały się do końca życia – więcej sprawnych fizycznie osób cierpiało w ostatnich pięciu latach życia na mniej schorzeń przewlekłych. Obserwowano je u obu płci.

Zdaniem dr. Berry’ego, dane te wskazują, że aktywność typu aerobowego, jak chodzenie, nordic walking, jogging, jazda na rowerze, przekłada się nie tylko dłuższe życie, ale i na jego lepszą jakość, ponieważ zmniejsza obciążenie chorobami przewlekłymi na starość.

Do aerobowych zalicza się takie ćwiczenia, które poprawiają wydolność układów oddechowego i krążenia oraz zwiększają natlenienie organizmu. Podczas ich wykonywania mięśnie produkują energię dzięki wykorzystaniu tlenu.

Autorzy pracy przypominają, że regularna aktywność fizyczna jest głównym elementem zdrowego stylu życia, gdyż zmniejsza ryzyko wielu schorzeń cywilizacyjnych, jak choroby serca, otyłość i cukrzyca typu 2, nowotwory, a ponadto poprawia nastrój.

Według amerykańskiego Narodowego Instytutu Serca, Płuc i Krwi, aby uzyskać takie efekty dorośli powinni każdego tygodnia co najmniej przez 2,5 godziny wykonywać umiarkowane lub intensywne ćwiczenia aerobowe. (PAP)

jjj/ ula/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • Fot. Adobe Stock

    Pradawne wirusy wspierają nowotwory

  • Fot. Adobe Stock

    Popularny lek rozrzedzający krew neutralizuje jad kobry

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera