Nuda wzmaga kreatywność

Ludzie nudzący się w miejscu pracy przejawiają nasiloną kreatywność - zaobserwowali naukowcy z Wielkiej Brytanii.

Wyniki swoich badań na temat związku między nudą a kreatywnością badacze z University of Central Lancashire przedstawili na tegorocznej konferencji Oddziału Psychologii Zawodowej Brytyjskiego Towarzystwa Psychologicznego, która miała miejsce w Chester (Anglia) w dniach 9-11 stycznia 2013 r.

Naukowcy przekonywali, że poczucie znudzenia w pracy, powszechnie uważane za coś negatywnego, może kryć w sobie również pozytywne aspekty, gdyż sprzyja popadaniu w stan rozmarzenia, który z kolei stymuluje kreatywne myślenie u człowieka.

Powyższe wnioski zostały wyciągnięte na podstawie dwóch badań, podczas których osoby badane były proszone o przepisywanie lub jedynie czytanie nazwisk i numerów z książki telefonicznej przez 15 minut - czynność ta miała wywołać stan znudzenia. Następnie badani uczestniczyli w innym zadaniu, które polegało na wymyśleniu jak największej ilości zastosowań dla pary jednorazowych polistyrenowych kubeczków i tym samym sprawdzało poziom kreatywności uczestników badania.

Okazało się, że znudzone osoby miały dużo więcej pomysłów niż grupa, której nie dano wcześniej okazji do popadnięcia w stan nudy. W dodatku badani, którzy musieli tylko czytać pozycje z książki telefonicznej byli bardziej kreatywni niż osoby przepisujące numery.

Naukowcy tłumaczą, że za myślenie kreatywne odpowiadają marzenia dzienne, napływające do głowy w momencie znudzenia, a wykonywanie pasywnych i bezmyślnych czynności takich, jak czytanie lub uczestnictwo w zebraniach, stwarza sprzyjające warunki dla bujania w obłokach.

"W przyszłości chcemy sprawdzić, jakie są praktyczne implikacje tego zjawiska. Czy ludzie, którzy są znudzeni w pracy, stają się bardziej kreatywni na innych polach związanych z wykonywanym zawodem, czy idą do domu i tam piszą powieści?" - zastanawia się współautorka badania dr Sandi Mann. (PAP)

ooo/ jjj/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • Fot. Adobe Stock

    Najczęściej cytowany artykuł dotyczący Covid-19 wycofany po czteroletnim sporze

  • Fot. Adobe Stock

    Roślinne napoje nie tak odżywcze, jak się wydają

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera