Uczelnie i instytucje

Rozpoczął się projekt „Uniwersytet Jagielloński bez granic”

Wykłady socjologa prof. Piotra Sztompki i matematyka prof. Romana Dudy są dostępne na platformie zdalnego nauczania UJ. Uczelnia chce rozwijać ten sposób przekazywania wiedzy. To wsparcie tradycyjnego procesu nauczania - mówiła we wtorek prorektor UJ prof. Maria Flis.

W ramach projektu „Uniwersytet Jagielloński bez granic” na platformie zdalnego nauczania (www.jaszczur.czn.uj.edu.pl/course/) internautom udostępniane będą nieodpłatnie i bez konieczności logowania najciekawsze wykłady uniwersyteckich osobowości.

„Rozwój uczelni to doskonalenie kształcenia. Zmiany w świecie mogą się podobać lub nie, ale trzeba się z nimi zmierzyć, a przyszłość to informatyzacja i zdalne nauczanie” - mówiła podczas prezentacji projektu prorektor UJ ds. rozwoju Maria Flis. „Platforma zdalnego nauczania to wsparcie i uzupełnienia tradycyjnego procesu nauczania. To odpowiedź na wyzwania współczesności. Nowe strategie edukacyjne nie wykluczają klasycznego sposobu nauczania, czyli relacji mistrz – uczeń” – podkreśliła prof. Flis.

Jako pierwsze na platformę trafiły cykle wykładów matematyka, byłego rektora Uniwersytetu Wrocławskiego prof. Romana Dudy „Matematyka a dzieje myśli” oraz wybitnego socjologa, profesora UJ Piotra Sztompki dotyczące problematyki socjologii wizualnej.

Według prof. Dudy o „matematyce można mówić do ludzi, choć trochę ciekawych świata, a ze względu na jej rolę w kulturze mówić trzeba”. Jak podkreślił, cykl jego wykładów to prezentacja matematyki jako historii idei, które pozwalają lepiej zrozumieć świat. „Można o tym powiedzieć nie wchodząc w procedury algorytmiczne, które trzeba zostawić specjalistom. Wielkie idee, takie jako idea ciągłości, nieskończoności, funkcji, może zrozumieć każdy człowiek” – uważa prof. Duda. Jego wykłady są uzupełnione materiałami multimedialnymi.

Wykłady prof. Sztompki wygłoszone w języku angielskim są uzupełnione fotografiami. Socjolog skupia się na roli obrazu we współczesnej kulturze i społeczeństwie. „Obraz staje się coraz istotniejszym elementem naszego życia. Jesteśmy otoczeni obrazami i wizualnymi wrażeniami” – mówił Sztompka. Jak dodał „socjologia wizualna” dynamicznie się rozwija, a socjologowie mają nowe narzędzie obserwowania przemian w kulturze.

Pełnomocnik rektora UJ ds. e-nauczania dr Jacek Urbaniec mówił, że większość dobrych uniwersytetów otwiera dla świata swoje zasoby. „Chcemy to, co najwartościowsze udostępnić internautom” - podkreślił dr Urbaniec. Jak zapowiedział wkrótce na platformę trafią kolejne wykłady, a uniwersytety skupione w Grupie Coimbra (m.in. uniwersytety w Oksfordzie, Cambridge, Salamance, Bolonii, Heidelbergu, Krakowie) myślą o wymianie e-kursów dla studentów, jednak realizacja tej części projektu ze względów proceduralnych zajmie więcej czasu.

Według prof. Marii Flis cykle wykładów zamieszczanych na platformie zdalnego nauczania powinny być zalążkiem przyszłych e-kursów dla studiujących na odległość.

PAP - Nauka w Polsce

wos/ mlu/ mow/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • Fot. Adobe Stock

    Święta polskich polarników: w ciemnościach niekończącej się nocy i słońcu antarktycznego lata

  • Fot. Adobe Stock

    12 mln zł na projekty dla studentów. Perły nauki II wybrane

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera