Dzieci z Sandomierszczyzny poznają archeologię swojego rejonu

Zajęcia manualne stanowią dużą część projektu. Fot. K. Radziwiwłko
Zajęcia manualne stanowią dużą część projektu. Fot. K. Radziwiwłko

Wytwarzają naczynia i figurki na wzór pradziejowych, uprawiają rośliny spożywane przed tysiącleciami, tkają i szyją stosując dawne metody – dzieci z dwóch szkół podstawowych na Sandomierszczyźnie, w Górach Wysokich oraz w Czyżowie Szlacheckim od praktycznej strony poznają najdawniejszą przeszłość człowieka.

Nowatorski projekt „Rośliny w pradziejach” z zakresu archeologii stworzyła Katarzyna Radziwiłko ze Studium Doktoranckiego Instytutu Archeologii i Etnologii Polskiej Akademii Nauk w Warszawie. Zajęcia, które odbywają się w godzinach pozalekcyjnych, w soboty oraz w ferie, rozpoczęły się we wrześniu zeszłego roku, a zakończą w czerwcu br.

„Młodzi >>archeolodzy<< z zaangażowaniem włączają się w prowadzone działania. Zdobywają podstawową wiedzę na temat archeologii i epok w dziejach ludzkości. Przede wszystkim staramy się jednak przybliżyć początki uprawy roślin w okresie neolitu” – wyjaśnia PAP Katarzyna Radziwiłko.

Co ciekawe, dzieci mają również możliwość bezpośredniego kontaktu z zabytkami. W ten sposób łatwiej przyswajają wiedzę i mogą sobie wyobrazić życie ludzi przed wiekami. Jest to możliwe dzięki udziałowi w projekcie Moniki Bajki, archeologa z Sandomierza i Urszuli Jedynak z firmy „Labrys. Badania i nadzory archeologiczne”.

Koncepcja zajęć jest bardzo urozmaicona. Dzieci nie tylko słuchają wykładów, ale również w praktyczny sposób poznają dietę przodków. Przykładowo, zajęcia z zielarstwa rozpoczęły się od zebrania w terenie odpowiednich roślin, wysuszenia zebranego urobku i utworzenia pradziejowego zielnika. Na zajęciach tkackich zapoznają się natomiast z procesem powstawania tkanin lnianych, od wysiewu lnu po tkanie na bardkach, małych krosnach oraz kółeczkach tkackich. Dzieci własnoręcznie szyją też woreczki na zioła z przedstawieniami roślin i wykonują koszyki z trzciny, używając do tego kościanych igieł.

Organizatorki nie zamykają się wyłącznie na Sandomierszczyznę. W trakcie zajęć uczniowie zapoznali się z dietą Ötzi\'ego, który zginął w Alpach 3300 lat p.n.e. i człowieka z Tollund w Danii z IV wieku p.n.e. Na podstawie zbadanej zawartości żołądków obu mumii wiadomo bowiem, co mężczyźni jedli przed śmiercią.

„Dzieci uczą się poprzez gry i zabawy, krzyżówki, zagadki i konkursy tematyczne. Dużym zainteresowaniem cieszą się zajęcia manualne, podczas których odtwarzane są elementy codziennego życia ludności pradziejowej” – dodaje Radziwiłko.

Projekt zakończy się w czerwcu 2015 roku, po stworzeniu przy szkołach „Ogrodów pradziejowych” z ziołami, krzewami oraz drzewami znanymi naszym przodkom. Postępy w przedsięwzięciu można śledzić na Facebooku.

„Chcemy uwrażliwić najmłodszych na otaczające je dziedzictwo archeologiczne oraz pokazać, jak żyli ludzie zamieszkujący Sandomierszczyznę w przeszłości i jakie rośliny występowały w ich codziennej diecie” – mówi Radziwiłko. – „Mamy nadzieję, że prowadzone zajęcia przyczynią się do wychowania obywateli świadomych tego, jak ważna jest potrzeba ochrony dziedzictwa archeologicznego.”

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, POKL, Uczymy się dla siebie. Priorytet IX. Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, Działanie 9.5 oddolne inicjatywy edukacyjne na obszarach wiejskich.

PAP - Nauka w Polsce

szz/ mrt/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • 27.06.2024. Wiceminister nauki i szkolnictwa wyższegoMaciej Gdula. PAP/Albert Zawada

    Gdula: liczę na szybkie rozpatrzenie przez NSA sprawy Instytutu Filozofii i Socjologii PAN

  • Fot. Adobe Stock

    Jak i dlaczego kobiety znikają z historii nauki, kultury, edukacji i polityki? Konferencja naukowa - już w końcu listopada

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera