Dwujęzyczność w dzieciństwie wpływa na strukturę rozwijającego się mózgu – potwierdziły badania brytyjskich i amerykańskich naukowców, udostępnione przez repozytorium PsyArXiv.
Badacze z University of Reading i Georgetown University analizowali obrazy mózgu, przedstawiające strukturę istoty szarej u 711 osób oraz strukturę istoty białej u 637 osób w wieku od 3 do 21 lat.
Zaobserwowano, że bilingwizm wpływał na trajektorie rozwoju niektórych obszarów mózgu. Choć w okresie dzieciństwa objętość istoty szarej z mózgu w sposób naturalny zaczyna się zmniejszać, przy czym następuje zwiększenie jej gęstości, u osób dwujęzycznych proces ten przebiegał wolniej. Różnice te dotyczyły zwłaszcza obszarów związanych z przetwarzaniem języka i kontrolą dotyczącą języka używanego w danej sytuacji. Dwujęzyczność związana była ponadto z większą integralnością włókien istoty białej w wieku dojrzewania.
„Bilingwizm wydaje się sprawiać, że te obszary mózgu są bardziej odporne na zmiany zachodzące podczas rozwoju” – komentuje dr Michael Ullman, współautor analizy.
Podczas kolejnych badań naukowcy zamierzają skoncentrować się na lepszym poznaniu wpływu dwujęzyczności na proces starzenia się mózgu i funkcje poznawcze u seniorów.
Więcej - na stronie publikacji (DOI: 10.31234/osf.io/kjq6m) (PAP)
koc/ zan/
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.