W Polsce studiuje prawie 86 tys. cudzoziemców

Fot. Fotolia
Fot. Fotolia

W Polsce studiuje prawie 86 tys. cudzoziemców. Ponad połowa z nich pochodzi z państw sąsiadujących – przede wszystkim z Ukrainy i z Białorusi. Większość wybiera studia stacjonarne na uczelniach niepublicznych – wynika z danych portalu RAD-on.

RAD-on to platforma informacyjna zawierająca dane i informacje o polskiej nauce i szkolnictwie wyższym. Opracowali ją eksperci z Ośrodka Przetwarzania Informacji – Państwowego Instytutu Badawczego (OPI PIB) w partnerstwie z Ministerstwem Edukacji i Nauki.

OPI PIB informuje w komunikacie, że dla ułatwienia korzystania z portalu wprowadzono wiele dodatkowych funkcji. Można w prosty sposób sprawdzić m.in. ile osób studiuje jakimś kierunku czy też ilu profesorów wykłada na danej uczelni. Eksperci OPI PIB przygotowali raporty dostępne bezpłatnie na portalu radon.nauka.gov.pl.

Z opublikowanych analiz wynika, że studia w Polsce cieszą się coraz większą popularnością wśród obcokrajowców. W 2021 r. studiowało prawie 86 tys. cudzoziemców. Ponad połowa z nich pochodzi z państw sąsiadujących – przede wszystkim z Ukrainy (36 tys.) i z Białorusi (11 tys.). W 2021 r. do grupy 10 krajów, skąd pochodzi najwięcej studentów zagranicznych, dołączyły państwa afrykańskie – Zimbabwe i Nigeria.

Z danych portalu RAD-on wynika też, że większość słuchaczy zagranicznych wybiera, podobnie jak studiujący Polacy, studia stacjonarne. Jednak, w przeciwieństwie do studentów z Polski, częściej kształcą się oni na uczelniach niepublicznych. Zdecydowało się na nie w 2021 r. 52 proc. cudzoziemców i 30 proc. Polaków.

Podano także, że w 2021 r. w szkołach doktorskich uczyło się 12 tys. osób. Wśród nich było ponad 1,4 tys. cudzoziemców, najwięcej z Indii (18 proc.), Ukrainy (11 proc.) i z Iranu (10 proc.). Największym zainteresowaniem wśród doktorantów cieszą się szkoły doktorskie specjalizujące się w naukach inżynieryjno-technicznych, ścisłych i w przyrodniczych – kształci się w nich łącznie ponad 6 tys. osób.

Portal RAD-on podaje, że w pięciu ostatnich latach liczba kształcących się na uczelniach w Polsce zmniejszyła się o 5 proc., a w grupie cudzoziemców nastąpił wzrost o 20 proc.

"Trend spadkowy można było zaobserwować jedynie na uczelniach publicznych i kościelnych. Na uczelniach niepublicznych liczba studentów wzrosła o 27 proc. wśród ogółu studentów oraz o prawie 40 proc. w grupie cudzoziemców" – informuje cytowana w komunikacie OPI PIB dr Aldona Tomczyńska, liderka zespołu data science w Laboratorium Baz Danych i Systemów Analityki Biznesowej w OPI PIB.

Wskazuje ona też, że w woj. mazowieckim w 2021 r. działało 108 uczelni, ponad dwukrotnie więcej niż w woj. śląskim, które zajmuje drugie miejsce pod względem liczby instytucji kształcących na poziomie wyższym (40). W Warszawie jest 85 uczelni, czyli prawie 20 proc. wszystkich w Polsce.

Niemal nie zmienia się liczba uczelni publicznych i kościelnych. W 2021 r. było ich odpowiednio 131 i 17). Wyraźnie jednak spada liczba niepublicznych szkół wyższych – z 332 w 2012 r. do 278 w 2021 r., czyli o 16 proc.

"Może to świadczyć o tym, że gdy na studia dostają się kolejne roczniki niżu demograficznego, na rynku edukacyjnym utrzymują się tylko placówki oferujące lepszą jakość kształcenia" – dodała Tomczyńska.

Z portalu RAD-on wynika też, że w 2021 r. co dziesiąty nauczyciel akademicki miał tytuł profesora. Wśród kobiet jest to 6 proc., a wśród mężczyzn 14 proc. Największą grupą akademików (47 proc.) są doktorzy. 90 proc. nauczycieli akademickich zatrudnionych jest na uczelniach publicznych, choć kształci się tam niecałe 70 proc. studentów.

RAD-on jest finansowany z pieniędzy MEiN.

Ośrodek Przetwarzania Informacji – Państwowy Instytut Badawczy (OPI PIB)tworzy inteligentne systemy informatyczne dla sektora publicznego i wykorzystywane w celach komercyjnych. Gromadzi, analizuje i tworzy informacje o sektorze badań i rozwoju. 

PAP - Nauka w Polsce, Danuta Starzyńska-Rosiecka

dsr/ joz/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • Fot. Adobe Stock

    Raport: w akademikach w Polsce brakuje 400 tys. miejsc noclegowych

  • 10.04.2025. Ćwiczenia reagowania kryzysowego Kryzys 25 w Centrum Symulacji Medycznej, Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu, 10 bm. Wydarzenie jest organizowane przez Akademię Wojsk Lądowych. Scenariusz zakładał akcję ratunkową, po pożarze. Celem ćwiczeń jest koordynacja służb, rozwinięcie zdolności organizacyjnej, analiza sprawności działania, praktyczne nauczanie studentów ratownictwa medycznego i wydziału lekarskiego poprzez symulowane działania ratunkowe. PAP/Maciej Kulczyński

    Wrocław/ Studenci AWL z innymi służbami ćwiczyli akcje ewakuacyjne

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera