29.03.2024
06.06.2023 aktualizacja 06.06.2023

Długołańcuchowe kwasy tłuszczowe niezbędne w oddychaniu komórkowym

Zaprojektowana mutacja białkowa pozwoliła na częściowe zablokowanie wnęki enzymu MECR wiążącej kwasy tłuszczowe, umożliwiając analizę funkcji długołańcuchowych kwasów tłuszczowych produkowanych w mitochondriach. Źródło: Wydział Fizyki UW Zaprojektowana mutacja białkowa pozwoliła na częściowe zablokowanie wnęki enzymu MECR wiążącej kwasy tłuszczowe, umożliwiając analizę funkcji długołańcuchowych kwasów tłuszczowych produkowanych w mitochondriach. Źródło: Wydział Fizyki UW

Do lepszego zrozumienia chorób związanych z zaburzoną funkcją mitochondriów, "fabryk energii" w komórkach, prowadzą badania międzynarodowego zespołu z udziałem Polaków. Długołańcuchowe kwasy tłuszczowe są niezbędne dla prawidłowego przebiegu procesu oddychania komórkowego - ustalili naukowcy m.in. z Wydziału Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego.

Mitochondria często określane są jako "elektrownie" działające wewnątrz komórek. Oddychanie komórkowe to złożony i wysoce regulowany proces, który pozwala komórkom czerpać energię z pożywienia. Międzynarodowy zespół naukowców zbadał rolę długołańcuchowych kwasów tłuszczowych w kierowaniu tym procesem.

Jak podkreślono w informacji prasowej UW, znaczenie tej klasy cząsteczek chemicznych w tym procesie nie było jak dotąd znane, dlatego opublikowane wyniki można uznać za przełomowe. Wyniki interdyscyplinarnych badań opublikowało Nature Communications. Rzucają one światło na mechanizm działania mitochondriów, których wadliwe funkcjonowanie prowadzi do zaburzeń metabolizmu energetycznego komórek.

Polscy naukowcy (dr Joanna Panecka-Hofman) byli odpowiedzialni za modelowanie molekularne, we współpracy z biofizykami obliczeniowymi z Niemiec (Heidelberg Institute for Theoretical Studies). Eksperymenty przeprowadzili biochemicy i krystalografowie z Finlandii (Wydział Biochemii i Medycyny Molekularnej Uniwersytetu w Oulu oraz Biocenter Oulu).

Naukowcy zastosowali metodę inżynierii białek. Mutanty ludzkiego enzymu zaangażowanego w mitochondrialną syntezę kwasów tłuszczowych (mitochondrialnej reduktazy trans-2-enoilo-CoA, która jest kodowana przez gen MECR) zostały zaprojektowane z wykorzystaniem metod modelowania molekularnego, struktury białek określono za pomocą krystalografii rentgenowskiej. "Nasze badanie jest przykładem udanej ukierunkowanej modyfikacji białka" – oceniła Kaija Autio, badaczka z Uniwersytetu w Oulu.

Badania są częścią szerszego projektu naukowego, mającego na celu lepsze poznanie związku między oddychaniem komórkowym a stanem odżywienia komórki. "Wyniki naszych badań mogą pomóc nam w znacznie lepszym zrozumieniu chorób, związanych z zaburzoną funkcją mitochondriów i oddychania komórkowego" – stwierdził dr M. Tanvir Rahman z Uniwersytetu w Oulu, główny autor pracy cytowany w komunikacie.

Tekst źródłowy znajduje się tutaj.

Nauka w Polsce - Karolina Duszczyk