03.05.2024
11.09.2023 aktualizacja 11.09.2023

Prehistoryczny długonogi ptak ważnym ogniwem ewolucji

Naukowcy z Institute of Vertebrate Paleontology and Paleoanthropology i z Fujian Institute of Geological Survey po odkryciu F. prodigiosus, fot. Min Wang, źródło: Nature Naukowcy z Institute of Vertebrate Paleontology and Paleoanthropology i z Fujian Institute of Geological Survey po odkryciu F. prodigiosus, fot. Min Wang, źródło: Nature

Skamieniałość prehistorycznego długonogiego ptaka, odkryta w Chinach, jest ważnym ogniwem ewolucji tej grupy zwierząt – informują naukowcy na łamach najnowszego wydania „Nature”.

Długonogi ptak wielkości bażanta żył ok. 150 mln lat temu. Jego skamieniałość odkryto w prowincji Fujian w południowo-wschodnich Chinach.

Naukowcy nie są pewni, jaki tryb życia prowadził. Być może brodził w wodzie jak czapla, a może potrafił szybko biegać jak struś. Nie wiadomo, czy szybował, czy latał aktywnie. Możliwe, że posiadał pióra, stan zachowania skamieniałości nie pozwala jednak na jednoznaczne wnioski.

Ptaki wyewoluowały z grupy dinozaurów zwanych teropodami w późnym okresie jurajskim. Jak dotąd zachowało się jednak stosunkowo niewiele skamieniałości, które dokumentowałyby ten proces. Najnowsze odkrycie pozwala częściowo uzupełnić tę lukę.

graficzna rekonstrukcja F. prodigiosus.   Fot. Chuang Zhao, źródło: Nature
Graficzna rekonstrukcja F. prodigiosus, fot. Chuang Zhao, źródło: Nature

Nowy gatunek otrzymał nazwę Fujianvenator prodigiosus. Oprócz długich nóg ma również kilka innych interesujących cech, w tym długi, kostny ogon i skrzydła zakończone trzema pazurkami. Niestety, nie zachowała się czaszka zwierzęcia, trudno jest zatem wyrokować, jaką mogło mieć dietę.

Ponieważ w pobliżu odkryto skamieniałości wodnych i ziemnowodnych zwierząt, takich jak żółwie, jest całkiem prawdopodobne, że ptak prowadził brodzący tryb życia. Zdaniem współautorów z Chińskiej Akademii Nauk wiele w jego anatomii wskazuje jednak na bieganie, a nie brodzenie.

Fujianvenator (po łacinie „łowca z Fujian”) pochodzi z tych samych czasów co archeopteryks (praptak) - uważany za najstarszego znanego przedstawiciela ptaków. (PAP)