28.04.2024
04.11.2023 aktualizacja 04.11.2023

Dwa skamieniałe minogi liczące 160 milionów lat odkryte w północnych Chinach

Minogi jurajskie znalezione w Chinach to drapieżniki z epoki dinozaurów. Jadły mięso i najprawdopodobniej pochodzą z półkuli południowej, a nie północnej jak wcześniej myślano. Fot: Heming Zhang: Heming Zhang Minogi jurajskie znalezione w Chinach to drapieżniki z epoki dinozaurów. Jadły mięso i najprawdopodobniej pochodzą z półkuli południowej, a nie północnej jak wcześniej myślano. Fot: Heming Zhang: Heming Zhang

Dwa skamieniałe minogi z okresu jurajskiego liczące 160 milionów lat zostały odkryte w północnych Chinach. Odkrycie jest ważnym wkładem w odczytanie historii ewolucji tych zwierząt – twierdzą chińscy i francuscy naukowcy.

Odkrycie zostało szczegółowo opisane w „Nature Communications”.

Minogi to jedna z dwóch żyjących linii kręgowców bezszczękowych, których zapis kopalny datowany jest na 360 milionów lat temu. Ponieważ odkrycia skamieniałości tych zwierząt są rzadkością, naukowcom niezwykle trudno jest odtworzyć historię ewolucyjną tych zwierząt.

Wiadomo, że najwcześniejsze minogi, żyjące w paleozoiku, były małe, miały zaledwie kilka centymetrów długości i słabo wykształcone zęby w otworze gębowym. Nie jest jasne, kiedy dokładnie u tych zwierząt wyewoluowały bardziej złożone zęby do żerowania i rozwinął się trzyetapowy cykl życiowy.

W najnowszym artykule naukowcom udało się zaktualizować informacje o ewolucji aparatu żywieniowego, cyklu życiowego i historycznej biogeografii tej grupy. Oba okazy są też wyjątkowo duże. Jeden z nich ma 60 cm długości.

„Skamieniałe krążki ustne i struktury ‘gryzące’ są bardzo dobrze zachowane i stanowią dowód na to, że już w okresie jurajskim u minogów wyewoluowały ulepszone struktury służące do żerowania i zwiększył się rozmiar ciała. Innymi słowy – stały się drapieżnikami. Biorąc pod uwagę inne dowody kopalne, u tych osobników wyewoluował już trójfazowy cykl życia. Ponadto odkrycia sugerują, że współczesne minogi prawdopodobnie pochodzą z półkuli południowej, a nie północnej” – zauważają autorzy artykułu.(PAP)