Fot. Adobe Stock

Naukowiec z radarem drogowym kontra kongestia

Czy kierowcy zwiększają ryzyko wypadków w strefach uspokojonego ruchu, gdy uciekają przed korkami, tłokiem i wzajemnym utrudnianiem sobie podróży przez pojazdy zwanym kongestią? Sprawdzi to, przy użyciu radaru i wideorejestratora naukowiec z Politechniki Warszawskiej.

  • fot. Adobe Stock, zephyr_p
    Życie

    Naukowcy badają, jak na życie zwierząt wpływają pyły z opon

    Jak pył z opon, obecny w pobliżu autostrad, wpływa na życie wybranych bezkręgowców? Sprawdzają to naukowcy z Polski, Litwy, Włoch i Francji. Z czasem można będzie wskazać gatunki roślin, które zmniejszą zasięg pyłów w najbardziej narażonych obszarach.

  • Fot. Adobe Stock
    Świat

    Europejski ruch drogowy naraża 60 mln ludzi na szkodliwy poziom hałasu

    Prawie 60 milionów dorosłych jest stale narażonych na szkodliwy poziom hałasu, który generują pojazdy w europejskich miastach - wynika z badania opublikowanego na łamach „Environment International”.

  • mat. prasowe
    Życie

    Uwaga, ślimaki! czyli zwierzaki na znaki

    Koala, wombat, żaba, wielbłąd, a nawet kraby, w Polsce zaś - krowa symbolizująca zwierzęta domowe i jeleń reprezentujący dziką faunę. Naukowcy przeanalizowali znaki umieszczane przy drogach dla ostrzegania przed kolizją ze zwierzętami. Czy czeka nas „ewolucja” na znakach, czy wystarczy pozostać przy dopisku „jeże” lub „płazy” pod znakiem „inne niebezpieczeństwo?

  • Toruń, 03.06.2018. Korek na zjeździe z płatnej części A1 na wysokości Torunia, podczas powrotów z długiego weekendu, 3 bm. (mr) PAP/Jacek Turczyk
    Blog

    Czy naukowcy zdołają odkorkować miasta?

    Budowa dróg to niekoniecznie najlepsze rozwiązanie, aby zmniejszyć samochodowy tłok. W wielu przypadkach wielokrotnie tańsze, inteligentne systemy zarządzania ruchem przynoszą dużo więcej korzyści i to w krótszym czasie.

  • Fot. Fotolia
    Świat

    Miliony przypadków astmy u dzieci mają związek z ruchem drogowym

    W skali globalnej cztery miliony przypadków astmy u dzieci rocznie można przypisać emisji dwutlenku azotu związanej z ruchem drogowym – informuje pismo „The Lancet Planetary Health”.

Najpopularniejsze

  • 11.04.2020. Biolog i biotechnolog, profesor Krzysztof Pyrć. PAP/Łukasz Gągulski

    Prof. Pyrć: kiepska nauka nie powinna być wspierana

  • Prezes PAN: mam nadzieję, że skutecznie zasialiśmy wątpliwości w umyśle premiera

  • M.Bilewicz po wyroku NSA: mam nadzieję, że uniemożliwi arbitralne decydowanie, komu należy się tytuł naukowy

  • Po raz 24. przyznano Nagrody Naukowe POLITYKI

  • Europejskie rośliny leśne migrują z prędkością 3,5 km rocznie

  • Fot. Adobe Stock

    Sztuczna inteligencja tworzy od zera publikacje naukowe, po 15 dolarów sztuka

  • Samce myszy wykorzystują samice do łagodzenia konfliktów

  • Badania: dlaczego ludzie sądzą, że mają rację nawet wtedy, gdy się mylą

  • Spryskiwanie wodą może chronić pomidory

  • Chiny/ Najszybszy robot humanoidalny na świecie biegnie z prędkością 12 km na godz.

Adobe Stock

Europejskie rośliny leśne migrują z prędkością 3,5 km rocznie

W wyniku działalności człowieka europejskie rośliny leśne migrują nie tylko w kierunku biegunów, jak się powszechnie wydawało, ale również na zachód – udowodnił międzynarodowy zespół naukowców, w którego składzie byli również Polacy.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera