Fot. Adobe Stock

Zarówno napoje słodzone cukrem, jak i sztucznymi słodzikami zwiększają ryzyko chorób wątroby

Zarówno napoje słodzone cukrem, jak i ich „dietetyczne” wersje, zawierające niskokaloryczne substancje słodzące, wiążą się z wyraźnie wyższym ryzykiem rozwoju stłuszczeniowej choroby wątroby, związanej z zaburzeniami metabolicznymi (MASLD) - wynika z badania zaprezentowanego podczas kongresu UEG Week 2025.

  • Fot. Adobe Stock
    Świat

    Badania: słodziki mogą przyspieszyć starzenie się mózgu o ponad 1,5 roku

    Słodziki stosowane jako zamienniki cukru w żywności i napojach nie są obojętne dla mózgu, mogą przyspieszyć jego starzenie się nawet o ponad 1,5 roku – sugerują przeprowadzone w Brazylii obserwacyjne badania, opublikowane przez pismo „Neurology”.

  • Fot. Adobe Stock
    Świat

    Słodzik sukraloza może utrudniać leczenie raka

    Sukraloza, popularny słodzik stosowany m.in. w napojach i deserach typu light, może osłabiać działanie immunoterapii przeciwnowotworowej - wynika z badania naukowców z Uniwersytetu w Pittsburghu i Centrum Onkologii UPMC Hillman.

  • Fot. Adobe Stock
    Świat

    Naukowcy: słodzik ksylitol związany z wyższym ryzykiem zawałów serca i udarów

    Osoby z wyższym poziomem ksylitolu we krwi były bardziej narażone na zawał serca lub udar. Wyniki badań laboratoryjnych wskazują, że słodzik ten sprzyja krzepnięciu krwi – ustalili amerykańscy naukowcy, autorzy publikacji w European Heart Journal.

  • słodziki, Adobe Stock
    Świat

    Sztuczne słodziki zmieniają mikroflorę dwunastnicy

    Konsumpcja sztucznych słodzików ma związek z istotnymi zmianami w składzie mikroflory dwunastnicy oraz z poziomem związków wskazujących na stan zapalny w organizmie – wynika z badania, które publikuje czasopismo „iScience”.

  • Fot. Fotolia
    Świat

    Sztuczne słodziki bardziej szkodzą, niż pomagają - twierdzą badacze z Australii

    Dodanie do diety sztucznych słodzików raczej przyczynia się do otyłości i zwiększa ryzyko cukrzycy, niż im zapobiega. Mimo słodzików ludzie i tak bowiem nadal spożywają cukier. Te zaś dodatkowo zmieniają florę bakteryjną jelit.

Najpopularniejsze

  • Fot. archiwum prywatne dr. Pawła Dąbrowskiego

    Naukowcy: Europa Środkowo-Wschodnia - nie peryferie, ale ważny obszar dla neandertalczyków

  • Badaczka z Harvardu: tradycyjny format CV sprzyja uprzedzeniom i utrudnia rekrutację

  • Badanie: aż połowę studentów cechuje negatywna emocjonalność i wycofanie z relacji społecznych

  • Psycholog: nieufność wobec szczepień ma źródła psychologiczne

  • Fotografia Marka Nikodema zdobyła po raz piąty tytuł APOD NASA

  • Fot. Adobe Stock

    Ultraprzetworzona żywność szkodzi, bo ją przetworzono

  • Nieregularny sen przedszkolaków wiąże się z osłabieniem intelektu

  • Poglądy polityczne wpływają na wybór partnera

  • Połączenie alkoholu i konopi silniej upośledza zdolność prowadzenia pojazdów niż każda z używek osobno

  • Cukrzyca sprzyja utracie zębów i implantów

Warszawa 1986. Klub Mikrokomputerowy MIKROS działający przy Zakładach Radiowych im. Marcina Kasprzaka (przedsiębiorstwo państwowe należące do Zjednoczenia Przemysłu Elektronicznego UNITRA). PAP/Maciej Musiał-AR

40 lat od debiutu pisma „Bajtek”; eksperci o początkach polskiej kultury cyfrowej

Początki polskiej informatyzacji związane były z oddolną inicjatywą obywateli i nauką programowania poprzez samodzielne przepisywanie kodów i poprawianie błędów w druku. O historii magazynu „Bajtek” rozmawiali naukowcy i twórcy pisma podczas Perspektywy Women in Tech Summit 2026 w Warszawie.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera