Nauka dla Społeczeństwa

30.04.2024
PL EN
07.04.2024 aktualizacja 07.04.2024

Burze nie zaszkodzą inteligentnym budynkom

Fot. Adobe Stock Fot. Adobe Stock

Nowy model zasilania elektronicznych systemów bezpieczeństwa umożliwi zaprojektowanie inteligentnych budynków odpornych na wyładowania atmosferyczne. To wynik współpracy naukowców z Wojskowej Akademii Technicznej, Politechniki Warszawskiej i Instytutu Kolejnictwa.

Badania zostały opisane w czasopiśmie „Eksploatacja i Niezawodność – Maintenance and Reliability” - poinformował WAT w cyklu popularyzującym naukę.

Jak wyjaśnił ekspert uczelni prof. dr hab. inż. Jacek Paś z Wydziału Elektroniki, w obiektach budowlanych wykorzystuje się różne, zintegrowane ze sobą systemy elektroniczne - związane m.in. z ogrzewaniem, klimatyzacją, oświetleniem czy zapewnieniem bezpieczeństwa. Niezależne systemy elektryczne, energetyczne, automatyki czy elektroniki mogą tworzyć jeden wspólny system sterowania budynkiem.

Naukowcy z trzech uczelni przedstawili podstawowe zagadnienia związane z niezawodnością zasilania elektronicznych urządzeń bezpieczeństwa funkcjonujących w inteligentnych budynkach.

„Systemy te zawsze funkcjonują w zróżnicowanych warunkach środowiskowych i są narażone na zewnętrzne lub wewnętrzne zakłócenia, zarówno naturalne, jak i sztuczne. Przeprowadziliśmy rzeczywiste badania eksperymentalne dwóch różnych ograniczników przepięć, które służą do ochrony przed udarem impulsu wyładowania atmosferycznego. Przeprowadzone badania, a następnie modelowanie niezawodnościowe umożliwiło organizację odpowiedniej struktury technicznej zabezpieczenia przed oddziaływaniem destrukcyjnym” – mówi prof. Paś, cytowany na stronie WAT.

Fot. materiały prasowe WAT
Fot. materiały prasowe WAT

Naukowcy opracowali metodę oceny ciągłości zasilania w elektronicznych systemach bezpieczeństwa dla inteligentnych budynków. Uwzględnia ona zewnętrzne i wewnętrzne zakłócenia naturalne.

MODEL ELEKTRONICZNEGO SYSTEMU BEZPIECZEŃSTWA

Nowe podejście do procesu eksploatacji elektronicznych systemów bezpieczeństwa uwzględnia zakłócenia elektromagnetyczne z zakresu małych częstotliwości. Mogą się one propagować w liniach zasilających, ale także w magistralach i pętlach dozorowych tych systemów powodując wystąpienie uszkodzeń, dla elementów, modułów, czujek i central alarmowych. Szczególnie gdy odporność, wytrzymałość i podatność elektromagnetyczna tych urządzeń jest mniejsza niż amplitudy sygnałów zakłócających z całego zakresu częstotliwości. Może to prowadzić do sytuacji, w której część lub całość obiektu technicznego (w tym systemu elektronicznego) będzie pozbawiona zasilania.

„Zaproponowaliśmy uwzględnienie i wykorzystanie współczynnika oddziaływania zakłóceń elektromagnetycznych z zakresu małych częstotliwości w procesie eksploatacji elektronicznych systemów bezpieczeństwa. Zastosowanie takiego podejścia umożliwi określenie niezawodności funkcjonowania obiektów technicznych” – mówi prof. Jacek Paś.

Model wraz z odpowiednimi wskaźnikami umożliwia odpowiednie zabezpieczenie użytkowania przed zakłóceniami elektromagnetycznymi. Wiedzę o oddziaływaniu zakłóceń na elektroniczne systemy bezpieczeństwa można zastosować już na etapie projektowania obiektu.

Naukowcy zaznaczają, ze zakłócenia wiążą się z wymiernymi szkodami ekonomicznymi, ale także utratą bezpieczeństwa w obiektach lub na rozległym terenie transportowym. Niezdatność systemu bezpieczeństwa, szczególnie pożarowego, w obiektach transportowych może doprowadzić do zatrzymania procesu ruchu kolejowego czy lotniczego.

WSPÓŁPRACA NAUKOWA

W badaniach dotyczących niezawodności funkcjonowania Elektronicznych Systemów Bezpieczeństwa i oddziaływania zakłóceń na proces eksploatacji tych obiektów technicznych brał udział zespół pracowników z różnych uczelni i instytutów badawczych z Polski.

W Instytucie Kolejnictwa, w Zakładzie Sterowania Ruchem i Teleinformatyki - Laboratorium Automatyki i Telekomunikacji zostały przeprowadzone badania oddziaływania zakłóceń przewodzonych na elementy stosowane w zabezpieczeniach linii transmisyjnych i pętli dozorowych w systemach bezpieczeństwa.

Symulacja komputerowa dla opracowanego modelu procesu eksploatacji systemu bezpieczeństwa została przeprowadzona na Wydziale Transportu Politechniki Warszawskiej w Zakładzie Inżynierii Transportu Lotniczego i Teleinformatyki.

Badania opisano w czasopiśmie Eksploatacja i Niezawodność – Maintenance and Reliability. Autorami artykułu są prof. dr hab. inż. Jacek Paś z WAT, prof. dr hab. inż. Adam Rosiński z Politechniki Warszawskiej oraz Kamil Białek i Patryk Wetoszka z Instytutu Kolejnictwa.

Więcej na ten temat – tutaj. 

Nauka w Polsce

kol/ bar/

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2024