Studenci z Rzeszowa i Warszawy wezmą udział w międzynarodowych zawodach Air Cargo Challenge

Akwizgran. Fot. Adobe Stock
Akwizgran. Fot. Adobe Stock

Dwie drużyny z Polski, studenci Politechniki Warszawskiej oraz Politechniki Rzeszowskiej wezmą udział w zawodach Air Cargo Challenge w Akwizgranie (Niemcy). Zmierzą się z zespołami konstruktorskimi z całego świata.

Air Cargo Challenge to międzynarodowe zawody samolotów bezzałogowych, które odbywają się co dwa lata. Uczestniczą w nich studenci uczelni technicznych, którzy zaprojektowali i zbudowali zdalnie sterowane maszyny napędzane silnikiem elektrycznym. W Akwizgranie zmierzy się 31 drużyn z Turcji, Hiszpanii, Portugalii, Grecji, Rumunii, Włoch, Niemiec, Indii, Wielkiej Brytanii, Finlandii, Australii, Serbii, Pekinu, Stanów Zjednoczonych, Czech i Polski.

Politechnika Rzeszowska, podobnie jak w poprzednich latach, będzie reprezentowana przez Koło Naukowe Euroavia z Wydziału Budowy Maszyn i Lotnictwa. Studenci przygotowywali się do zawodów osiem miesięcy. Tyle zajęła im konstrukcja i budowa samolotu, który nazwali EA-02 „Nightlight”.

O tym, jak wygląda, sami zdecydowali. Organizator narzucił im tylko, jaki ma mieć silnik, oraz jakiej wagi ładunek ma przenosić. Oprócz tego samolot musi się zmieścić w skrzyni transportowej o wymiarach wewnętrznych 140 cm, czyli podobnej do walizki, która trafia do luku bagażowego pod pokładem samolotu.

Samolot w całości wykonany jest z kompozytu stworzonego z tkanin szklanych oraz węglowych. „Wszystko zostało tak wymyślone, żeby samolot był jak najlżejszy i podniósł jak największy ciężar w postaci kul bilardowych” - tłumaczył w rozmowie z PAP Krzysztof Gruchała-Racki z zespołu Euroavii.

Ma blisko 2,5 m rozpiętości skrzydeł i 1,8 m długości. Maszyna posiada kalpy szczelinowe dla zapewnienia jak największej siły nośnej bez wpływu na inne osiągi samolotu. Waży 3,2 kg, jest w stanie zabrać 15 bil, czyli ponad 4 kg i wznieść się w powietrze z 60 m rozbiegu po pasie trawiastym. Studenci testowali samolot na lądowisku w Tuszowie Narodowym koło Mielca.

Podczas konkursu będą musieli wykonać trzy misje. Jurorzy będą punktować konstrukcję samolotu, jego umiejętności i efektywność. To czy maszyna potrafi się wznieść po określonym rozbiegu i w odpowiednim czasie, jaki ładunek potrafi podnieść i jaki dystans pokona w 90 sekund przy pełnej mocy.

„Drużyny niemieckie, hiszpańskie, portugalskie co roku klasyfikują się na wysokich miejscach. Oczywiście zawsze może pojawić się +czarny koń zwodów+, który zmieni ten porządek, mamy nadzieję, że to będzie nasza ekipa”- powiedział z uśmiechem Sebastian Florek z Euroavii.

Tegoroczne zawody Air Cargo Challenge rozpoczną się 9 lipca i potrwają cztery dni. (PAP)

Nauka w Polsce, Agnieszka Lipska

al/ agt/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera