Uczelnie i instytucje

Minister nauki: w 2025 r. planujemy uruchomić program wsparcia kultury studenckiej

Lublin, 22.10.2024. Minister nauki Dariusz Wieczorek podczas debaty "Edukacja poprzez kulturę" w drugim dniu Międzynarodowego Kongresu Marii Curie-Skłodowskiej ph. "Innowacja jest kobietą. Nauka – Biznes – Edukacja", 22 bm. w Lubelskim Centrum Konferencyjnym. PAP/Wojtek Jargiło
Lublin, 22.10.2024. Minister nauki Dariusz Wieczorek podczas debaty "Edukacja poprzez kulturę" w drugim dniu Międzynarodowego Kongresu Marii Curie-Skłodowskiej ph. "Innowacja jest kobietą. Nauka – Biznes – Edukacja", 22 bm. w Lubelskim Centrum Konferencyjnym. PAP/Wojtek Jargiło

Minister nauki Dariusz Wieczorek ogłosił we wtorek, że program wsparcia kultury studenckiej ruszy w pierwszym kwartale 2025 r. Program będzie miał formę konkursu grantowego skierowanego m.in. do klubów, zespołów i organizacji akademickich.

"Planujemy uruchomić w roku 2025 konkurs dedykowany dla środowiska akademickiego, czyli konkurs, który będzie wspierał wszystkie przedsięwzięcia w obszarze kultury, włącznie z klubami studenckimi" – powiedział minister Wieczorek podczas Międzynarodowego Kongresu Marii Curie-Skłodowskiej "Innowacja jest kobietą. Nauka – Biznes – Edukacja" w Lublinie. Uzupełnił, że ogłoszenie konkursu planuje w pierwszym kwartale przyszłego roku.

Minister podał, że program będzie miał formę konkursu grantowego skierowanego do klubów studenckich, organizacji, zespołów i innych podmiotów funkcjonujących w środowisku akademickim. Jak przyznał, "trudno powiedzieć jeszcze, jaka to będzie pula środków finansowych", bo "czekamy na zatwierdzenie budżetu".

Odpowiadając na pytanie podczas panelu dyskusyjnego minister przyznał, że inwestowanie w kulturę studencką "pewnie finansowo się nie opłaca", ale pełni ważną rolę integracyjną. "Na pewno warto inwestować i ja jeżdżąc po uczelniach widzę, że coraz więcej rektorów, władz uczelni zaczyna to doceniać. Tworzą centra kultury studenckiej, próbują wykorzystywać tę bazę, którą mają, którą dysponują, bo całe środowisko zdaje sobie sprawę, że trzeba to środowisko integrować. I przedstawić - oprócz oferty naukowej - również inną ofertę, która będzie dla studentów dostępna po to, żeby studenci dobrze się czuli na uczelni, w tym środowisku" – powiedział.

Zdaniem Wieczorka nauka i kultura muszą być na najwyższym poziomie w Polsce. Minister stwierdził, że rolą ministerstwa, rządu i rektorów jest "stworzenie przestrzeni i możliwości".

Wiceministra edukacji Joanna Mucha podczas wcześniejszej debaty poświęconej edukacji europejskiej stwierdziła, że świat jest coraz bardziej skomplikowany i rośnie "pokusa upraszczania", z której - według niej - korzystają populiści i skrajna prawica. "Tym większa jest nasza odpowiedzialność, żeby bronić projektu europejskiego przed tego typu zakusami" – powiedziała. Jej zdaniem, należy młodzież wyposażyć w "narzędzia do obrony" i dać jej szasnę, żeby poznać projekt europejski i krytycznie się do niego odnieść.

Według Muchy, kluczowa jest zmiana myślenia o modelu pierwszego świata, w tym Europy, który w największym stopniu odpowiada za zmianę klimatyczną, rozwój sztucznej inteligencji i musi wziąć za to odpowiedzialność. "Jeśli nie zaczniemy europejskości rozumieć jako misji, nie zaczniemy myśleć o naszych wartościach europejskich jako o odpowiedzialności, to konsekwencją będzie to, że nie poradzimy sobie z tymi procesami, które będą się działy w pozostałych miejscach naszego świata" – powiedziała. "Bez wzięcia odpowiedzialności za świat my naprawdę nie poradzimy sobie jako oblężona twierdza" – dodała.

Lublin, 22.10.2024. Wiceminister edukacji Katarzyna Lubnauer (2L), prorektorka ds. studentów i jakości kształcenia UMCS prof. Dorota Kołodyńska (L), dyrektor naczelny Centrum Nauki Kopernik Robert Firmhofer (3L), prezes Fundacji Steam Polska prof. Marlena Plebańska (2P) oraz dyrektorka międzynarodowej Szkoły Podstawowej Paderewski Katarzyna Olejnik (P) podczas debaty "Edukacja w świecie Meta. Co szkoła i uniwersytet mają do zaoferowania generacji Alfa?" w drugim dniu Międzynarodowego Kongresu Marii Curie-Skłodowskiej ph. "Innowacja jest kobietą. Nauka – Biznes – Edukacja", 22 bm. w Lubelskim Centrum Konferencyjnym. (amb) PAP/Wojtek Jargiło

Wiceministra edukacji Katarzyna Lubnauer podczas innej debaty stwierdziła, że obecnie pokolenia zmieniają się szybciej niż kiedykolwiek wcześniej, a młodzi - "rodzą się z komórką". Smartfony zmieniły sposób życia, uczenia się i stosunki społeczne, dlatego szkoła - zaznaczyła - musi się zmieniać i "uzupełniać to wszystko, co utraciliśmy poprzez to, co nam zabrał smartfon". Jej zdaniem szkoła powinna zapewniać możliwość m.in. prowadzenia rozmowy, zawierania więzi, kooperacji, tworzenia społeczności, aktywności społecznej, uczenia się organizacji czasu i odpowiadania za siebie.

Lubnauer chciałaby, żeby "przedszkola były przestrzenią wolną od ekranów", a czas przedszkolny był przeznaczony na zajęcia manualne, fizyczne i zabawę bez smartfonów. Wyjaśniła, że również szkoła ma prawo określić, że na jej terenie nie można korzystać ze smartfonów, ale jeśli "nie jest to wspólna decyzja całej społeczności szkolnej", to "to się nie uda". "Natomiast równocześnie możemy doprowadzić do sytuacji, w której cywilizujemy to trochę" – powiedziała. Zadaniem edukacji - jej zdaniem - jest budowanie odporności młodzieży na hejt, agresywne zachowania, fake newsy i populistów w internecie.

Lublin, 22.10.2024. Minister nauki Dariusz Wieczorek (3P), wiceprezydent Lublina Beata Stepaniuk-Kuśmierzak (2L), dyrektorka Akademickiego Centrum Kultury i Mediów UMCS Chatka Żaka Izabela Pastuszko (L), dyrektor muzeum Katarzyna Mieczkowska (P) i wicedyrektor NCK Michał Rydzewski (2P) podczas debaty "Edukacja poprzez kulturę" w drugim dniu Międzynarodowego Kongresu Marii Curie-Skłodowskiej ph. "Innowacja jest kobietą. Nauka – Biznes – Edukacja", 22 bm. w Lubelskim Centrum Konferencyjnym. (ad) PAP/Wojtek Jargiło

Międzynarodowy Kongres Marii Curie-Skłodowskiej "Innowacja jest kobietą. Nauka – Biznes – Edukacja" zakończył się we wtorek. Przez dwa dni uczestnicy dyskutowali m.in. o obecności kobiet w biznesie, na uniwersytetach, w dziedzinie innowacji technologicznych, a także o edukacji.

Kongres jest jednym z wydarzeń trwających do stycznia obchodów 80-lecia istnienia Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. Patronat medialny nad obchodami objął serwis PAP Nauka w Polsce.(PAP)

pin/ bar/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • Fot. Adobe Stock

    XVIII edycja konferencji Pełno(s)prawny Student

  • Fot. materiały prasowe

    Kraków/ Studenci Politechniki Krakowskiej skonstruowali bolid o napędzie wodorowo-elektrycznym

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera